Postoji li paralelni svemir u kom vreme teče unazad?

Vreme se, kako ga mi razumemo, nepovratno "kreće" iz prošlosti ka budućnosti. Međutim, jedan međunarodni trio teorijskih fizičara tvrdi da postoji više od jedne budućnosti.

Postoji li paralelni svemir u kom vreme teče unazad? Foto: NASA

U Velikom prasku nastala su dva paralelena svemira – naš, koji teče unapred kroz vreme, i još jedan svemir koji se "kreće" unazad.

Pogledajte i: Vojadžer 1 žrtva"cunamija" u međuzvezdanom prostoru?

1920-ih britanski astronom Artur Edington iskovao је termin "strela vremena" (ili ponekad vremenska strela), koji objašnjava asimetričnu jednosmernost vremena. Mnogi današnji fizičari prihvataju teoriju po kojoj se vreme kreće u smeru rastuće entropije (ili nereda, slučajnosti i čak haosa) kako bi dostiglo svojevrsnu ravnotežu između svih stvari. Prema toj termodinamičkoj "streli vremena", stvari se ubrzano raspadaju. Ako je to slučaj, tada je naš svemir morao nastati u visoko uređenom inicijalnom stanju, s niskom entropijom, bez haosa.

Saznajte i: Američki i ruski astronaut provešće godinu dana u svemiru

Međutim, zašto bi uopšte postojao taj redak trenutak niske entropije u našoj prošlosti? Vekovima stara ideja koju je razvio austrijski fizičar Ludvig Bolcman ukazuje da je vidljiv svemir trajno, nisko entropsko stanje statističkih fluktuacija koje utiče jedino na vrlo mali deo, mnogo većeg sistema ravnoteže.

Otkrijte i: 209 sekundi koje će vas podsetiti da Zemlja nije naročito velika

Postoji još jedno moguće objašnjenje. Džulijan Barbur sa Univerziteta Oksford, Tim Kosloвski sa Univerziteta Nju Bransvik i Flavio Merkati sa Instituta za teorijsku fiziku Perimeter predstavili su novu "strelu vremena", koja nije bazirana na termodinamici, već na gravitaciji. "Vreme je misterija. Doslovno sve što znamo o zakonima fizike je isto bez obzira na smer u kojem se vreme kreće", izjavio je Barbur.