Zašto su nestali neandertalci?

Novo istraživanje otkriva da ogromna vulkanska erupcija koja se dogodila pre oko 40.000 godina verovatno nije bila dovoljno velika da uništi neandertalce, na šta su ukazivala prethodna istraživanja.

Zašto su nestali neandertalci? Foto: AP Photo/Frank Franklin II, File

"Iako je erupcija koja se dogodila u današnjoj Italiji prekrila okolno područje lavom i pepelom, nije dovoljno snizila temperaturu širom Evrope da bi bila značajan uzrok izumiranja neandertalaca", kaže koautor istraživanja Bendžamin Blek, geolog sa Univerziteta Berkli.

Pogledajte i: Igra prestola viđena kod neandertalskih predaka

"Ne znamo zašto su tačno neandertalci nestali. Neandertalci su počeli da izumiru davno pre erupcije i ako je nakon nekog vremena na svetu postojala samo ‘šačica’ neandertalaca, zapravo je teško reći šta ih je dokrajčilo.”, kaže Blek.

Neandertalci i moderni ljudi potekli su od zajedničkog pretka pre oko 500.000 godina, a populacija neandertalaca je na samom vrhuncu iznosila oko 70.000 jedinki. Njihovo polagano izumiranje započelo je pre otprilike 40.000 do 35.000 godina. Neki naučnici predložili su teoriju prema kojoj su moderni ljudi zapravo eliminisali suparničke neandertalce, dok drugi predlažu teoriju prema kojoj su se moderni ljudi i neandertalci međusobno razmnožavali, sve dok neandertalci nisu bili u potpunosti apsorbovani.

Saznajte i: Neandertalci sahranjivali svoje preminule

Jedna kontroverzna teorija predlaže da je supererupcija pre 10.000 godina, blizu današnjeg Napulja, dramatično promenila klimu zahladivši je.

Kako bi ispitali tu teoriju, Blek je s kolegama koristio postojeće podatke o kamenju koje je erupcija izbacila, pa su ih uporedili s modelima klime. Njihov novi model predviđa kako se sumpor, koji apsorbuje i razbija sunčevu svetlost i koji bi prema tome mogao da ohladi klimu, prenosio atmosferom Evrope nakon erupcije.