Kada su ptice izgubile zube?

Ako zanemarimo ilustracije sportskih maskota, ptice zapravo nemaju zube.

Kada su ptice izgubile zube? Foto: Profimedia

Međutim, nedostatak zuba evoluirao je i kod nekih drugih kičmenjaka. Kornjače, kitovi i ljuskari nemaju takođe nemaju zube. Sisari poput afričkih mravojeda i lenjivaca imaju zube, ali bez zaštitne gleđi. Svi oni potiču od predaka koji su imali takve zube, a  to je, u slučaju ptica, bio teropod dinosaur.

Pogledajte i: Ptice na žicama poput nota (VIDEO)

Umesto zuba, ptice danas koriste svoj kljun i mišićavi želudac kako bi "samlele" hranu. U istraživanju koje je objavljeno u časopisu Science, istraživači su upoređivali genome 48 ptica koji su pokazali da se gubitak zuba dogodio kod zajedničkog pretka svih modernih ptica pre oko 116 miliona godina.

"Još od otkrića fosila ptice Archaeopteryx 1861. godine, bilo je sasvim jasno da tadašnje ptice potiču od predaka koji su imali zube. Međutim, istorija gubitka zuba kod modernih ptica ostala je nedostižna više od 150 godina", rekao je Mark Springer sa Univerziteta u Kaliforniji.

Pogledajte i: Rerna za ptice od dve milijarde dolara

Pojava zuba uključuje mnoge gene, a šest ih je potrebno samo za pravilno formiranje koštanog tkiva i gleđi. Zato su Springer i njegove kolege proučavali degradirane ostatke tih šest gena u genomima 48 različitih vrsta ptica koje predstavljaju gotovo sve žive primerke. Želeli su da utvrde prisutnost mutacije koja je uzrokovala gubitak zuba.

U tome su i uspeli – kod svih vrsta je pronađena ista mutacija u njihovom koštanom tkivu. To znači da su svi potrebni geni za formaciju zuba izgubljeni kod zajedničkog pretka svih modernih ptica. Taj gubitak se dogodio pre otprilike 116 miliona godina. Fosilni ostaci sugerišu da su neke ptice imale kljun u prednjem delu usta, a zube u zadnjem, ali je vremenom kljun očigledno zauzeo zadnji deo.

Pogledajte i: Otkrivena nova vrsta ptice