Šta je zaista ubilo dinosaure?

Početkom 1980-ih, odgovor na pitanje šta je dovelo do toga da dinosauri i ogroman broj drugih bića izumru pre 65 miliona godina i dalje je bio misterija.

Šta je zaista ubilo dinosaure? Foto: Profimedia

Do kraja decenije, misterija je rešena: kometa ili asteroid pali su na Zemlju zbog čega je ogromna količina prašine koja je prekrila sunce dospela u vazduh, što je dovelo do toga da planeta zaroni u ledeno doba. Otkriće ogromnog udarnog kratera nedaleko od obale Meksika, odgovarajuće starosti, zapečatilo je odgovor za većinu naučnika.

Pročitajte i: Oživljavanje izumrlih vrsta

Međutim, druga katastrofa svetskih razmera dogodila se u skoro identično vreme: serija tekućih vulkanskih erupcija koje su nadmašivale bilo koju erupciju kojoj je čovek prisustvovao. Bile su toliko moćne da je skoro 518.000 kvadratnih kilometara današnje Indije bilo pod vulkanskim bazaltom debljine 24 kilometara. Gasovi i čestice šikljale su iz erupcija, tako da su takođe imale značajnu ulogu u izumiranju dinosaura, tvrde neki naučnici.

Koliko je uloga bila značajna zavisi, međutim, od toga kada su tačno erupcije počele i koliko dugo su trajale. "Možemo sa velikim uverenjem da kažemo da su erupcije počele 250.000 godina pre izumiranja i da su trajale skoro 750.000 godina.", kaže geolog Bler Šune sa Univerziteta Prinston. To je ono što potvrđuje ideju da su erupcije doprinele masovnom izumiranju mnogobrojnih vrsta.

Pogledajte i: Mikrobi će biti poslednji stanovnici Zemlje

Šune i njegove kolege ne tvrde da su samo vulkani zbrisali dinosaure; već da su promenili klimu dovoljno da opterete ceo ekosistem, pripremajući scenario za konačan udarac. "Ne znamo konkretne mehanizme.", priznaje Šune. Vulkani emituju ugljen-dioksid, koji je mogao da pokrene intenzivno globalno zagrevanje, ali takođe emituju sumpor-dioksid, koji je mogao da uzrokuje globalno hlađenje. "Ono što znamo je da su ranija masovna izumiranja uzrokovana samo vulkanskim erupcijama.", kaže Šune.