Probuđena letelica Novi horizonti na putu ka Plutonu

Nakon devet godina sna, svemirska letelica Novi horizonti probuđena je zbog skorog susreta sa doskorašnjim članom kluba planeta i njegovim satelitima.

Probuđena letelica Novi horizonti na putu ka Plutonu Foto: Wikimedia Commons

Letelica će istražiti čuvenu patuljastu planetu našeg Sunčevog sistema u periodu od šest meseci, a prva faza počeće u januaru. Računar koji se nalazi u letelici prilikom poslednje provere sistema programiran je da se 6. avgusta u tačno 3 sata probudi. Nekih 90 minuta kasnije, računar je poslao signal kontrolnom centru na Zemlji, obaveštavajući da se nalazi u aktivnom stanju.

Pročitajte i: NASA uspešno lansirala "Orion"

Bila su potrebna 4 časa i 25 minuta da signal pređe 4,7 milijardi kilometara i stigne do tima u Laboratoriji za primenjenu fiziku Džon Hopkins Univerziteta (JHU), gde je letelica dizajnirana i napravljena.

Sada je ona na "samo" 260 miliona kilometara udaljenosti od Plutona.

"Radili smo godinama da bismo se pripremili za ovaj trenutak.", rekao je Mark Holdridž, menadžer misije susreta i dodao: "Letelica Novi horizonti je možda provela veći deo putovanja od tri milijardi milja kroz svemir u stanju hibernacije, ali naš tim je uvek bio budan, sprovodeći besprekorni prelet pored Jupitera samo godinu dana nakon lansiranja, paleći letelicu radi vežbi redovno u toku jedne godine i osmišljavajući svaki korak preletanja Plutona, pa čak i vežbajući čitav susret sa tim nepoznatim svetom na samoj letelici. Spremni smo za sve."

Trenutno buđenje je osamnaesto koje je izvedeno od sredine 2007. do kraja 2014. godine. Letelica je provela više od dve trećine leta u snu, a najveći san usledio je nakon prolaska Jupitera u februaru 2007. godine.

Stanje hibernacije, kada skoro ceo sistem miruje, pomaže da se sačuvaju energija i oprema. Periodi spavanja trajali su između 36 i 202 dana. Barem dva puta godišnje, letelica je buđena radi provere sistema, podešavanja instrumenata i utvrđivanja kursa. U drugim slučajevima, jedini signali koji su stizali sa letelice bio je "bip" antena.

Novi horizonti lansirani su 19. januara 2006. godine raketom Atlas V, a 478 kilograma teška letelica, veličine prosečnog klavira imaće bliski susret sa patuljastom planetom 14. jula, kada prođe pored nje na udaljenosti od samo 10.000 kilometara.

Saznajte i: Koje su najveće zablude o svemiru?

Januara 15. letelica će početi sa posmatranjima sistema Plutona iz udaljenosti, što će potrajati do kraja jula 2015. godine. U narednih šest nedelja Novi horizonti će biti pripremljeni za posao.

Naučnici će proveriti memoriju letelice, navigaciju i druge sisteme, opremu za komunikaciju, snezore i kamere. Na letelici se nalazi ukupno sedam instrumenata koji uključuju napredni sistem infracrvenih i UV spektrometara, kompaktnu kameru u boji, teleskopsku kameru visoke rezolucije, dva moćna spektrometra čestica i detektor svemirskih čestica.

Sav teret, kao i telekomunikaciona oprema, auto-pilot i drugi sistemi, napaja se jednim radio-izotopskim termoelektričnim generatorom. Letelica troši manje energije od dve sijalice od 100 vati, ali je to dovoljno za obavljanje zadatka i slanje podataka na Zemlju.

Osim pravljenja fotografija visoke rezolucije, letelica će istražiti Plutonovu atmosferu i način na koji ona interaguje sa Suncem.

Misija ima zadatak da prikupi informacije o geologiji i topografiji Plutona i njegovog velikog satelita Harona, mereći i mapirajući njihove površinske temperature i sastav, kao i da prouči Plutonove manje satelite. Letelica će takođe istražiti da li postoje novi sateliti ili prstenovi oko Plutona.

"Ovo je prvi pogled na novu zonu kamenih, ledenih planeta.", rekao je portparol Džon Hopkins Univeziteta Majkl Bakli i dodao: "To je ono što Novi horizonti treba da urade."

Letelica će pružiti konačno tačne mere Plutonove veličine, koje su bile teške za određivanje usled velike udaljenosti i njegove atmosfere. Naučnici se nadaju da će otkriti da li je Pluton veći ili manji od Eride, druge patuljaste planete, čije je otkriće 2005. godine dovelo do Plutovonog "izbacivanja" iz kluba regularnih planeta u klub patuljastih.