"Svetleći crv" otkriven u peruanskoj prašumi (VIDEO)

Brojni organizmi su u stanju da sijaju iz različtih razloga. Neke to čine zbog komunikacije ili privlačenja partnera, dok neke sijaju da bi namamile plen.

"Svetleći crv" otkriven u peruanskoj prašumi (VIDEO) Foto: YouTube

Grupa istraživača nedavno je otkrila svetleće larve u Peruu, koje se definitivno uklapaju u poslednju grupu. Iako još uvek nije poznato o kojoj tačno vrsti bube larve pripadaju, ovi mališani su poprilično vešti u lovu.

Ove larve je prvi put otkrio fotograf Džef Kremer pre nekoliko godina tokom noćne šetnje peruanskim delom Amazonske šume. Gledajući u zid od blata, Kremer je primetio male zelene svetleće tačke. Bližim pogledom video je glave bioluminiscentnih larvi kako gledaju u njega. Kremer je načinio nekoliko slika larvi i kasnije je potražio pomoć entomologa kako bi ih identifikovali.

Kremer se vratio u prašumu zajedno sa tri entomologa: Aronom Pomerancom, Majkom Bentlijem i Džofom Galisom. Čim su ugledali larve izbliza, naučnici su primetili da su njihove velike vilice raširene i spremne za akciju.

Naučnici veruju da larve svetle kako bi privukle plen, koji potom napadaju iz zasede kada se dovoljno približi. Kako bi ispitali da li su ova stvorenja grabljivice ili ne, oni su prikačili mrava za kraj jednog štapića i ponudili ga larvama. Čim je mrav bio dovoljno blizu, larva je iskočila, zagrizla i pokušala da odvuče mrava u svoju rupu. Prost eksperiment je brzo dokazao pretpostavku tima da njihove velike vilice omogućavaju insektima da budu smrtonosne grabljivice.

Larve su oko 12 milimetara dugačke i ukopane u zid blata. Iako je poznato da se druge larve buba ukopavaju u građevine termita i hrane se njenim stanovnicima, ne postoji nijedna poznata vrsta koja se ukopava u zid blata, kao ova vrsta.

Trenutno se pretpostavlja da su larve neka vrsta klik bube, koja pripada porodici Elateridae. Međutim, još uvek nije određeno koja tačno vrsta. Postoji oko 10.000 vrsta buba u familiji, a 200 od tih ima sposobnost bioluminiscencije. Kada se larve gledaju izbliza moguće je videti žlezde koje su odgovorne za svetlost. Još uvek nije potvrđeno, ali sijanje je najverovatnije uzrokovano molekulom luciferinom.

U prodaji je junsko izdanje časopisa National Geographic Srbija.