Fili pronašao organske molekule na kometi

Fili, robot koji je sleteo na površinu komete 67P/Čurjumov-Gerasimenko, pronašao je tragove organskih molekula. Prvi uzorci koje je robot proučio takođe ukazuju da je površina mnogo čvršća nego što se mislilo.

Fili pronašao organske molekule na kometi Foto: Wikimedia Commons

Kontrolni centar lendera u Kelnu, kojim rukovodi Nemački aerokosmički centar (DLR), objavio je da je File otkrio mnogo toga o kometi uprkos grubom sletanju. "Na putu smo da omogućimo bolje razumevanje kometa.", rekao je direktor naučnog projekta Ekehard Kurt i dodao: "Nihove površinske karakteristike su drugačije nego što smo ranije mislili."

DLR je objavio da je MUPUS proba - jedna od 10 naučnih instrumenata koji se nalaze na Filiu - zabijena u kometu kako bi otkrila da je "veoma tvrd orah". Iako je snaga čekića postepeno jačala, nismo uspeli da odemo dublje ispod površine.", rekao je vođa istraživačkog tima Tilman Spun. Električni i akustični eksperimenti potvrđuju da kometa "nije ni približno meka i pufnasta kao što smo verovali" ispod površinskog sloja prašine.

Uprkos nesavršenom sletanju, File je uspeo da iskoristi bušilicu, ali nije jasno da li je bilo koji uzorak tla ispitan u aparatu. Ipak, tim kaže da je COSAC analizator gasa uspeo da "namiriše atmosferu i detektuje prve organske molekule" ubrzo nakon sletanja.

Neki astrofizičari teoretišu da su komete "posejale" našu goluždravu planetu počecima životvorne vode i organskim molekulima, i nadaju se da će analize komete 67P/Čurjumov-Gerasimenko to dokazati. "Analize spektra i identifikacija molekula se nastavljaju", navodi tim.