Letelica Novi horizonti se budi na putu ka Plutonu

NASA-ina svemirska letelica Novi horizonti probudiće se iz dugog sna kako bi se pripremila za dugo očekivano preletanje Plutona zakazano za naredno leto.

Letelica Novi horizonti se budi na putu ka Plutonu Foto: Wikimedia Commons

Novi horizonti će se probuditi iz 99 dana duge hibernacije, 6. decembra 2014. godine, a potom će narednih šest meseci provesti opremajući se za susret sa Plutonom, koji treba da rezultira prvim bližim preletanjem misteriozne patuljaste planete 14. jula 2015. godine.

"Letelica je zdrava i krstari tiho kroz svemirske dubine, skoro 4,8 milijardi kilometara od kuće, ali njenom odmoru uskoro će kraj.", rekla je Elis Bauman, menadžer operacija letelice Novi horizonti, sa Džon Hopkins Univerziteta. "Vreme je da se Novi horizonti probude, počnu sa radom i pisanjem istorije."

Novi horizonti su lansirani u januaru 2006. godine. Letelica je provela dve trećine dugog putovanja do Plutona u stanju hibernacije, od čega je bilo 18 posebnih perioda hibernacije koji su trajali od 36 do 202 dana uzastopno. Držanje probe u stanju mirovanja tako često smanjilo je oštećenje njene elektronike i smanjilo troškove operacije.

Novi horizonti su u poslednju hibernaciju poslati 29. avgusta ove godine. Kada se robot probudi narednog meseca, tim misije će proveriti sve operativne sisteme i naučnu opremu, a testiraće komandne sekvence koje će navoditi probu do istorijskog susreta sa Plutonom i njegovih pet poznatih satelita.

Susret sa Plutonom tehnički počinje 15. januara 2015. godine. Tokom šest meseci, letelica će koristiti sedam različitih naučnih instrumenata kako bi proučila geologiju i topografiju Plutona i njegovoh najvećeg satelita, Harona, kao i mapirala površinski sastav i temperature oba objekta.

Misija od 700 miliona dolara pomoći će da se skine veo misterije koji okružuje Pluton još od otkrića 1930. godine, uglavnom zbog toga što je mali, bled i udaljen.

"Konačno buđenje iz hibernacije 6. decembra označiće kraj istorijskog krstarenja kroz naš kompletan planetarni sistem.", rekao je Alan Stern, glavni istraživač misije sa Sautvest istraživačkog instituta. "Skoro smo pred vratima Plutona."

Preletanje Plutona neće označiti kraj rada Novih horizonta. Članovi misije žele da proba prošiša pored objekata u Kojperovom pojasu - prstenu ledenih tela iza Neptunove orbite - i već su uočili nekoliko dobrih kandidata pomoću NASA-inog Habl svemirskog teleskopa.