Zablude u koje verujete: Pluton (ni)je planeta

Znali smo u kasnim 1800-im da deveta planeta, posle Urana, verovatno postoji. Godine 1906. Persival Lovel je pokrenuo projekat sa namerom da locira misterioznu planetu X . Međutim, to mu nije pošlo za rukom.

Zablude u koje verujete: Pluton (ni)je planeta Foto: Wikimedia Commons

Potom je 1930. godine dvadesettrogodišnji novajlija  iz Lovel opservatorije  otkrio planetu. Klajd Tombo, koji je načinio otkriće, dobio je zadatak da sistematično uporedi fotografije neba snimljene u razmacima od nekoliko nedelja u potrazi za bilo kojim objektom koji se kreće.

Vremenom je uočio jedan i poslao svoj nalaz opservatoriji na Harvardu. Nakon što je, Venecija Barni, jedanaestogodišnja devojčica iz Engleske imenovala novu planetu (po rimskom bogu podzemlja), prihvatili smo Plutona kao planetu našeg Sunčevog sistema.

Međutim 2003. godine astronom je otkrio veliki objekat iza Plutona - pod imenom Erida. Nova informacija prouzrokovala je da brojni astronomi postave pitanje šta je to što zapravo planetu čini planetom i odlučili su da, na osnovu veličine i lokacije, Pluton nema dovoljno karakteristika da bude Planeta. Zapravo, ni Erida.

Naravno, osnovci su bili prilično smušeni. Iako je Majk Braun, autor knjige „Kako sam ubio Pluton i zašto“ započeo kontroverzu, astrofizičar Nil de Gras Tajson je branio odluku: "Ako Neptunovu masu uporedimo sa ševrolet impalom, koliko je velik Pluton onda? Pluton bi bio autić veličine kutije za šibice."