Kako pogoditi kometu?

Nakon 28 neizvesnih minuta i nervoznog iščekivanja, u kontrolnu stanicu ESA-e pristigla je konačna informacija iz svemira – robot Fili uspešno je sleteo na kometu!

Kako pogoditi kometu? Foto: Profimedia

Fili (Philae) je 100 kilograma težak robot oblika kutije, koji se nalazio na svemirskoj letelici Rozeta do susretanja sa kometom 67P/Čurjumov-Gerasimenko. Sastoji se iz osnovne ploče, instrumentske platforme i poligonalne “sendvič” konstrukcije koje su izgrađene iz ugljeničnih vlakana. Takođe, sadrži i solarne ćelije ispod kojih se nalaze neki podsistemi i instrumenti. Još jedan važan deo konstrukcije su harpuni, “kuke” koje imaju ulogu pričvršćivanja Filija za poršinu komete.

Robot sadrži devet eksperimenata teških ukupno 21 kilogram, kao i sistem za bušenje planiran za uzimanje uzoraka podzemnog materijala.

U sredu, 12. novembra, na oko 500 miliona kilometara od Zemlje, nakon decenijskog zajedničkog putovanja kroz svemir, robot Fili napuštao je sondu Rozetu i pripremao se da svoju kosmičku avanturu nastavi sa Čurjumov-Gerasimenko.

Nakon što je Rozeta 6. avgusta sustigla kometu, prošlo je tačno tri i po meseca do postizanja savršenih uslova za spuštanje robota na nju. Nešto posle 9 časova (Srednjoevropsko vreme), 12. novembra, Fili se otkačio od letelice i nastupila je sedmočasovna tenzija. Podaci o sletanju stizali su u kontrolnu jedinicu ESA-e uz zakakašnjenje od oko 28 minuta. Tačno u planirano vreme, 17:03 časova, širom planete odjeknula je vest “Na kometi smo! Fili komunicira sa nama!”.

No, u tom trenutku niko nije znao šta je sve, zapravo, Fili prebrodio. Čim su pristigle nove, detaljnije, informacije, ESA-ini stručnjaci potvrdili su da je na kometu sleteno, ne samo jednom, već tri puta.

Planirano je da se spuštanje izvede brzinom oko 1m/s i Fili prizemlji sa tri noge, kako bi se sprečili skokovi, te da se svaka šrafom pričvrsti za tlo. Nažalost, harpuni se nisu ispalili kada je prvi put dotakao kometu, nakon čega se odbio od površine i počeo da se rotira. Rotacija je trajala jedan sat i 50 minuta tokom kojih je robot prešao 1 kilometar brzinom 38cm/s. Usledio je još jedan, kraći, skok. Sedam minuta Fili se kretao brzinom 3cm/s, a onda se gotovo potpuno nakrivio na jednu stranu, dok mu je jedna noga ostala u vazduhu, i primirio.

Konačna lokacija Filija je ne toliko daleko od prvobitno preciziranog mesta, Agilkia, koje se nalazi na čelu Čurjumov-Gerasimenka. Ovo mesto izabrano je za sletanje na osnovu napravljenih slika tek šest nedelja nakon približavanja Rozete kometi.

Mada konačna lokacija spuštanja nije mnogo udaljena od planirane, Fili se nalazi u osenčenom delu, zaklonjen liticom. To mu je onemogućilo da sakupi dovoljno Sunčeve svetlosti i napuni baterije, pa je zaspao nakon samo dva dana provedena na kometi, što ga nije sprečilo da se ispuni 80% svojih zadataka.

Sredinom prethodne nedelje neprirodna atmosfera zahvatila je čitavu planetu. Veliki broj ljudi, naročito ljubitelji astronomije, bojažljivo su i sa dozom neverice pratili razvoj jednog istorijskog poduhvata, sletanja robota na kometu. Ipak, neočekivani kvarovi doveli su do obrta u misiji.

Ali, hoće li prikupljeni uzorci biti dovoljni da se, možda, reše neka od najvećih misterija u nauci i da li će se Fili probuditi još koji put? Ostaje da sačekamo.

Izvor: Elementarium

U prodaji je martovsko izdanje časopisa National Geographic Srbija.