Pluton je planeta, ponovo...

Naučnici sa Harvarda žele da Plutonu vrate status planete, što bi ako uspeju značilo da će školski udžbenici morati ponovo da se pišu.

Pluton je planeta, ponovo... Foto: Wikimedia Commons

Naučnici Harvardskog univerziteta raspravljali su oko toga da li je Pluton, zapravo planeta, nakon što mu je 2006. godine Međunarodna astronomska unija (IAU) dodelila status "patuljaste planete". U akciji koja će profesore koji decu podučavaju o svemiru širom sveta naterati da naručuju novi set udžbenika, Harvard-Smitsonijan centar za astrofiziku smatra da je trenutna klasifikacija zbunjujuća.

Međunarodna astronomska unija tvrdi da planeta mora da a) kruži oko Sunca, b) bude dovoljno masivna da ima oblik sfere i sopstvenu gravitacionu silu, tačnije da je njena gravitacija dovodi u stanje hidrostatičnog ekvilibrijuma i c) da je očistila prostor oko svoje orbite.

Siroti Pluton nije ispunio poslednji uslov i zato trenutno nije planeta. Međutim, harvardski naučnici tvrde da bi trebalo da bude:

"Prvo, pravilo IAU se odnosi samo na planete u našem Sunčevom sistemu. Šta je sa svim spoljnim planetama koje orbitiraju oko drugih zvezda? Da li su to planete? Pluton je izbačen iz kluba planeta i dobio naziv patuljasta. Da li je patuljasta planeta planeta? Nije prema pravilu IAU. Čak iako je patuljasto drvo i dalje drvo, a patuljasti hrčak i dalje hrčak."

Doktor Dimitar Saselov izjavio je da je planeta "najmanja sferična gomila materija koja se formirala oko zvezda ili njihovih ostataka", što je drugim rečima - Pluton.

Međutim, IAU se ne slaže, predviđajući distopijsku budućnost ukoliko Harvard uspe u nameri: "Postoji mogućnost da otkrijemo 50 do 100 novih planeta u narednoj deceniji, prema definiciji doktora Saselova. Da li želimo da naša deca pamte toliki broj? Ne, želimo da održimo nizak broj."