NASA: Jedinjenje štetno po ozonski omotač opstaje u atmosferi

Istraživanje koje je sprovela NASA, pokazuje da Zemljina atmosfera sadrži neočekivano veliku količinu jedinjenja koje je štetno po ozonski omotač i koje je zabranjeno već decenijama širom sveta.

NASA: Jedinjenje štetno po ozonski omotač opstaje u atmosferi Foto: NASA

Ugljenik tetrahlorid (CCl4), koji se nekada koristio u uređajima za hemijsko čišćenje i kao agens za gašenje vatre, regulisan je Protokolom iz Montreala 1987. godine zajedno sa drugim hlorofluorkabonatima koji uništavaju ozon i doprinose povećanju ozonske rupe iznad Antarktika. Potpisnice protokola prijavile su da nije bilo novih emisija CCl4 između 2007-2012.

Međutim, novo istraživanje pokazalo je da svetska emisija CCl4 u proseku iznosi 39 kilotona godišnje, što je otprilike 30 odsto od vrhunca emisije pre međunarodnog sporazuma.

"Ne bi trebalo da ga vidimo uopšte.", rekao je Kving Liang, naučnik za atmosferu NASA-e i vodeći autor istraživanja. "Očigledno je da postoje ili neka industrijska curenja koja nisu identifikovana ili velike emisije iz kontaminiranih područja ili neki nepoznat izvor CCl4".

Od 2008. godine, CCl4 je obeležen kao uzroko oko 11 odsto hlora koji šteti ozonu, što nije dovoljno za promenu opadajućeg trenda supstanci koje štete atmosferi. Ipak, naučnici i regulatori žele da znaju izvor neobjašnjenih emisija.

Skoro čitavu deceniju, naučnici su debatovali o tome zbog čega su se posmatrani nivoi CCl4 u atmosferi smanjivali sporije od očekivanog.

"Da li postoji fizički proces gubljenja CCl4 koji ne razumemo ili postoje izvori emisija koji nisu prijavljeni ili uočeni?", pita se Liang.

Sa nultom emisijom CCl4 prijavljenom između 2007. i 2012. godine, atmosferska koncentracija jedinjenja trebalo je da opadne očekivanom stopom od 4 odsto godišnje. Posmatranja sa zemlje pokazala su da se atmosferska koncentracija smanjuje samo za 1 odsto godišnje.

Da bi istražili razliku, Liang i njegove kolege iskoristili su NASA-in 3-D GEOS klimatski model i podatke sa globalne mreže posmatranja sa zemlje. Simulacije globalne hemije atmosfere i gubitka CCl4 usled interakcije sa tlom i okeanima ukazuju na neidentifikovani izvor CCl4. Rezultati su proizveli prvi kvantitativan proračun prosečne svetske emisije CCl4 od 2000. do 2012. godine.

Pored neobjašnjenih izvora CCl4, rezultati su pokazali da hemikalija ostaje u atmosferi 40 odsto duže od onoga što se mislilo.

"Ljudi misle da su se emisije supstanci koje štete ozonskom omotaču zaustavile zbog Protokola iz Montreala.", kaže Pol Njuman, glavni naučnik za atmosferu pri NASA i ko-autor studije i dodaje: "Nažalost, i dalje postoji glavni izvor CCl4 na svetu."

NASA nadgleda Zemljine vitalne znake sa zemlje, iz vazduha i iz svemira pomoću flote satelita, letelica i osmatračnica na zemlji. NASA je razvila nove načine osmatranja i proučavanja Zemljinih isprepletanih prirodnih sistema sa dugoročnim podacima i alatima za kompjutersku analizu kako bi bolje videli kako se planeta menja. Agencija deli svoje jedinstveno znanje sa svetskom zajednicom i radi sa institucijama u Sjedinjenim Državama i širom sveta kako bi doprinela razumevanju i zaštiti naše domaće planete.