Mesec ima oblik limuna

Mislili smo da znamo sve o našem najbližem nebeskom komšiji, ali on je od nas krio jednu veliku tajnu: da nije okrugao, već da više nalikuje limunu.

Mesec ima oblik limuna Foto: Wikimedia Commons

Novo istraživanje otkriva da je Mesec manje lopta, a više zgnječena sfera sa posebnim ispupčenjima. Jan Gerik-Betel, jedan od istraživača uključenih u otkriće tvrdi da zapravo liči na "limun sa ekvatorijalnim ispupčenjem". Ukoliko je to teško zamisliti, probajte da zamislite balon sa vodom koji se vrti oko svoje ose: rotacija utiče na to da se polako sabija i tako izgleda Mesec.

Sva merenja potrebna da se dođe do ovakvog otkrića prikupljena su laserskim altimetrom kako bi se napravila detljna mapa Mesečeve površine bez presedana. Odatle, naučnici su bili u stanju da izračunaju pravu topografiju Meseca i razumeju njegov pravi oblik. Takvi pokušaji u prošlosti su bili potkopani grubom prirodom površine našeg kamenog satelita.

Zašto Mesec nije savršena sfera?

Naučnici sa Univerziteta u Kaliforniji smatraju da je uzrok tome zagrevanje koje se odigravalo kada je Mesec još bio mlad. Suštinski, orbitalne sile između Zemlje i Meseca su mogle da stvore trenje u Mesečevoj unutrašnjosti, uzrokujući deformisanje oblika. Kako je Mesečeva orbita rasla, sile su se smanjile, ali je oblik ostao.