Šta ubija morske zvezde?

Morske zvezde su jedne od najpoznatijih životinja u priobalnim vodama Severne Amerike i trenutno umiru od nepoznate i opake bolesti zbog koje se doslovno raspadaju.

Šta ubija morske zvezde? Foto: Profimedia

Ovaj video Vankuver Akvarijuma pokazuje kako bolest utiče na morske zvezde.

Ova je epidemija zatekla naučnike jer je ovaj sindrom mnogo rašireniji nego njegov prethodnik i puno je veći broj životinja zahvaćen njime. „Događa se brzo, pogađa snažno i širi se brzo”, kaže Karolin Fridmen Vašingotn Univerziteta. Naučnici trenutno sprovode razne ekperimente i genetičke analize kako bi uspeli da identifikuju ovu bolest.

Ova epidemija drugačija je od ostalih. Prethodni slučajevi masovnog umiranja morskih zvezda bili su povezani sa rastom temperature vode, ali ove godine voda je relativno hladna. Naučnici se pitaju kako je moguće da je ova bolest pogodila toliko različitih vrsta morskih zviezda i zašto od nje oboljvaju po određenom redosledu. Takođe, nije poznato zašto se ovaj put bolest širi od severa prema jugu, dok je smer širenja pre bio obrnut.

Morske zvezde u vodama oko vašingotna i Kalifornije teško su pogođene ovom bolešću, dok je morske zvezde u Oregonu ova bolest zaobišla. Naučnici za sad samo nagađaju o uzrocima. Neki smatraju da morske ptice prenose zvezde vazduhom. Drugi, pak, smatraju da uzrok leži u morskim strujama koje prenose uzročnika bolesti na određena mesta, a jedno od objašenjenja je i zaraženi plen kojim se hrane morske zvijezde. Ovime bi se objasnilo zašto čak i zvezde u akvarijumu koje nisu imale kontakt s obalnim vodama umiru – uzročnik bolesti možda se nalazi u dagnjama i ostalim školjkama koje su ulovljene kako bi se njima nahranile životinje u zatočeništvu.

Terenski eksperimenti će se nastaviti. Nedavno su se pojavio i izveštaj koji nagoveštava da bi se dosad netaknute morske zvezde u Oregonu mogle takođe zaraziti. Uz to, otkriveno je da zaražene morske zvezde mogu zaraziti i morske ježeve i krastavce.

U međuvremenu broj nekih vrsta uz istočnu i zapadnu obalu Severne Amerike drastično se smanjio, a istraživači strahuju da bi neke mogle i izumreti. „Uticaj potencijalnog gubitka ovih životinja bio bi vrlo snažan”, kaže Dru Harvel sa Kornel univerziteta. Morske zvezde su grabljivice, a njihov bi nestanak imao vrlo velike ekološke posledice u nadolazećim godinama.

U prodaji je junsko izdanje časopisa National Geographic Srbija.