Vesti

Naučnici potvrdili postojanje elementa 117 (VIDEO)

Foto: Lawrence Livermore National Laboratory

Alati

Veličina slova: Decrease font Enlarge font
emailPošalji prijatelju

Element 117, prvi put otkriven od strane naučnika Lorens Lajvmor laboratorije i međunarodnih saradnika 2010. godine je na korak od dobijanja imena.

Postojanje elementa 117 i njegovih ostataka vezanih za elemente 115 i 113 je potvrđeno od strane drugog međunarodnog tima vođenog od strane naučnika GSI Helmholc Centra za istraživanje teških jona, akceleratorske laboratorije locirane u Darmštatu, u Nemačkoj.

Sledeći korak je da Međunarodna unija za čistu i primenjenu hemiju (IUPAC) prizna potvrdu. IUPAC će pregledati nove nalaze i originalno istraživnje i onda odlučiti da li će biti potrebna dalja istraživanja pre konačnog priznavanja otkrića novog elementa. Nakon priznavanja, IUPAC će odrediti koja institucija će predložiti ime.

U nemačkom eksperimentu, naučnici su bombardovali metu od berkelijuma jonima kalcijuma, dok se nisu sudarili i formirali element 117. Element 117 se potom raspao u elemente 115 i 113. U eksperimentu su učestvovali Narek Garibjan, Don Šonesi i Evgeni Terešatov.

Lorens Lajvmor laboratorija se udružila sa Zajedničkim institutom za nuklearna istraživanja u Rusiji (JINR) 2004. kako bi otkrili elemente 113 i 115. Timovi su potom zajedno radili sa naučnicima sa Istraživačkog instituta za napredne reaktore (Dimitrovgrad, Rusija), iz Nacionalne laboratorije Ouk Ridž (SAD), Univerziteta Vanderbilt (SAD) i Univerziteta u Nevadi (Las Vegas, SAD), na otkriću elementa 117, 2010. godine.

Elementi iznad atomskog broja 104 važe za superteške elemente. Očekuje se da najviše dugovečnih elemenata bude smešteno na tzv. “ostrvu stabilnosti”, gde jezgro sa izuzetno dugim polu-raspadom treba da bude pronađeno.

Iako superteški elementi nisu pronađeni u prirodi, oni se mogu proizvesti ubrzavanjem zraka jezgara i pucanjem istih u najteže moguće ciljano jezgro. Fuzija dva jezgra – veoma redak događaj – povremeno proizvodi supertežak element. Oni uglavnom postoje vrlo kratko.