Loza koja liči na drvo po kojem se penje

Kameleoni nisu jedina živa bića koja su mimikriju dovela do savršenstva, što je potvrdio profesor biologije Ernesto Đanoli koji je u šumama Čilea pronašao jedno neobično biće.

Loza koja liči na drvo po kojem se penje Ista loza ima različite listove (crvene strelice) kako bi imitirala različito drveće (plave strelice). Foto: Ernesto Gianoli

Drvena loza Boquila trifoliolata ili bokilja je puzavica koja ima sposobnost imitacije lišća drveta na koje se oslanja. Đanoli je prvi put naišao na bokilja lozu kada je napustio svoj uobičajeno strog raspored terenskog istraživanja i pošao u razgledanje: video je dve različite stabljike – jedna je bila daleko manja – čija su lišća identična i shvatio da tanja stabljika pripada bokilja lozi, a da joj se lišće prerušilo u komšijsko.

Dalje istraživanje bacilo je svetlo na to koliko je loza sposobna za imitaciju. Ona može da imitira najbliže lišće u pogledu veličine, oblika, boje i orijentacije, a čak može i da ima žile ukoliko se nalazi pored žiličastog lišća. Jedan niz bokilja loze može da kopira nekoliko različitih listova kako se penje od biljke do biljke.

“Čak i orhideje, najpoznatije biljke sa mimikrijom na svetu, mogu da imitiraju samo jedan određeni model, ili da samo dele opšti izgled nekoliko sličnih cveća.”, kaže Ana Gaske sa Univerziteta u Ouklandu. “Ova loza izgleda da imitira nekoliko različitih modela, u zavisnosti od domaćina – što smo ranije viđali samo kod životinja.”

Kako loza oponaša svoje domaćine bez ikakvog kontakta? Karasko-Ura i Đanoli imaju nekoliko hipoteza. Loza možda oseća hemikalije u vazduhu koje drveće oslobađa, što joj pomaže da izabere pravu “masku”. Možda loza pozajmljuje i koristi gene svojih domaćina – što može objasniti zašto imitira nabliže lišće, čak i ukoliko list nije sa drveta po kojem se loza penje.

Pogledajte šta vas očekuje u novembarskom izdanju časopisa National Geographic Srbija.