Mikrobi pružaju uvid u evoluciju ljudskog jezika

Veliki mozgovi ne objašnjavaju zašto samo ljudi koriste sofisticiran jezik, tvrde naučnici koji su otkrili da čak i vrste koje žive u barama komuniciraju pomoću sličnih metoda.

Mikrobi pružaju uvid u evoluciju ljudskog jezika Foto: Wikimedia Commons

Doktor Tom Skot-Filips sa odeljenja za antropologiju Univerziteta u Daramu vodio je istraživanje Pseudomonas aeruginosa, tipa bakterije koja se nalazi u vodi i zemlji, a koja je pokazala da komunicira na način za koji se ranije smatralo da postoji jedino među ljudima i eventualno nekim primatima.

Bakterija koristi kombinatornu komunikaciju, u kojoj se dva signala koriste zajedno kako bi se postigao efekat koji je drugačiji od zbira efekata sastavnih delova. To je uobičajeno u ljudskom jeziku. Na primer, kada čujemo “auto-put”, mi ne mislimo o automobilima i putevima posebno, već o nečemu drugačijem – auto-putu.

Ova vrsta komunikacije nikada nije bila primećena među drugim vrstama, osim ljudi i nekih drugih primata, sve dok kolonije Pseudomonas aerugisa nisu pokazale da koriste istu tehniku – naravno, ne rečima ali hemijskim porukama koje međusobno šalju i signaliziraju kada da proizvedu određene proteine neophodne za opstanak bakterija.

Blokiranjem jednog signala, a potom drugog, naučnici su pokazali da su nezavisni signali proizveli potpuno različit efekat proizvodnje proteina u svakom od slučajeva.

“Sproveli smo eksperiment o bakterijskoj komunikaciji i otkrili da one komuniciraju na način za koji se ranije mislilo da je rezervisan samo za ljude. To ima ozbiljan uticaj na naše razumevanje porekla ljudske komunikacije i jezika. Konkretno, to nam jasno pokazuje da ne možemo pretpostaviti da je kombinovanje signala jedinstveno samo za rod primata.”, kaže Tom.