Novi Hablov trik menja percepciju univerzuma

Naučnici su pronašli način kako da svemirski teleskop Habl iskoriste kao veoma precizan galaktički metar, udesetostručivši naše dosadašnje sposobnosti. Ovaj napredak će rezultovati boljim razumevanjem veličine vidljivog univerzuma, kao i boljim uvidom u misterioznu silu poznatu kao tamna energija.

Novi Hablov trik menja percepciju univerzuma Foto: Wikimedia Commons

Nova tehnika se zove prostorno skeniranje (spatial scanning) i širi našu sposobnost merenja udaljenosti zvezda za 10.000 svetlosnih godina dalje, uz preciznost od petomilijarditog dela stepena.

Prostorno skeniranje će biti primenjeno na drevni metod merenja udaljenosti zvezda pod imenom astronomski paralaks (astronomical parallax). Računanje se oslanja na perspektivu. Kako se Zemlja kreće oko Sunca, očigledna pozicija bliskih zvezda se menja u odnosu na pozadinu od dalekih galaksija. Pošto znamo radijus Zemljine orbite oko Sunca, možemo izračunati uglove i rastojanje do zvezde merenjem promene očigledne pozicije u periodu od šest meseci.

Napredak u mernim sposobnostima možda ne deluje mnogo kada se uzme u obzir da Mlečni put ima prečnik od 100.000 svetlosnih godine, ali nam može pomoći u otkriću prirode tamne energije.