Dva prstena asteroida Čariklo

Još u junu 2013. godine brazilski astronomi otrkili su dva prstena oko asteroida nazvanog Čariklo. Naime, ovi astronomi imali su tu čast da primete ovo neverovatno otrkiće tokom okultacije koja je bila vidljiva samo iz Južne Amerike.

Dva prstena asteroida Čariklo Foto: Wikimedia Commons

Kao što su i očekivali, Čariklo jeste prouzrokovao kratkotrajno pomračenje zvezde, ali je takođe omogućio astronomima da uvide nešto čemu se nisu nadali. Naime, ovaj asteroid je imao dva prstena, što je do sada bilo svojstvno samo ogromnim gasnim nebeskim telima solarnog sistema.

Nakon obrađivanja i upoređivanja podataka, astronomi su izračunali oblik i veličinu Čarikla, ali i širini i orijentaciju njegova dva prstena koje su nazvali Ojapoke i Čui prema rekama u Brazilu.

Jedan Čariklov prsten je širok sedam, a drugi tri kilometara dok razmak između njih iznosi devet kilometara. Kao i Saturnovi, i Čariklovi prstenovi su sačinjeni od zaleđene vode.
Čariklo, kamen širine 257 kilometara, otkriven je 1997. godine i nazvan po vodenoj nimfi iz grčke mitologije. To je najveći asteroid koji kruži oko Sunca, u prostoru između Saturna i Urana, više od milijardu kilometara od Zemlje.

Astronomi širom sveta sada prave kompjuterske simulacije kako bi ispitali i otkrili kako su nastali Čariklovi obruči, kako su preživeli do sada i koliko dugo će moći da opstanu. Ukoliko želite da saznate pogledajte video klip ispod.

A ring system discovered around (10199) Chariklo from Lucie Maquet on Vimeo.

U prodaji je martovsko izdanje časopisa National Geographic Srbija.