Novi dinosaur pronađen u Portugaliji

Nova vrsta dinosaura pronađena u Portugaliji je možda najveći kopneni predator otkriven u Evropi, kao i jedan od najvećih dinosaura mesoždera iz doba jure, navodi se u istraživanju Kristofa Hendriksa i Oktavija Mateusa sa Nova Univerziteta u Lisabonu i Muzeja u Lorinji.

Novi dinosaur pronađen u Portugaliji Foto: Wikimedia Commons

Naučnici su otkrili kosti koje pripadaju ovom dinosauru severno od glavnog grada Portugalije, Lisabona. Prvobitno je vladalo mišljenje da pripadaju vrsti Torvosaurus tanneri iz Severne Amerike, ali je dalje istraživanje kostiju cevanice, gornje vilice, zuba i delova repnih pršljenova ukazalo da se radi o novoj vrsti. Autori su je nazvali Torvosaurus gurneyi.

Torvosaurus gurneyi je imao veoma oštre zube dugačke 10 centimetara, što ukazuje da je mogao biti na vrhu lanca ishrane na Pirinejskom poluostrvu pre oko 150 miliona godina. Naučnici procenjuju da je dinosaur mogao da dostigne dužinu od 10 metara i težinu od oko 4 do 5 tona. Broj zuba, kao i veličina i oblik vilice ukazuju na razliku između evropskih i američkih Torvosaurusa. Fosil gornje vilice Torvosaurus tanneri ima 11 ili više zuba, dok Torvosaurus gurneyi ima manje od 11. Uz to, kosti usta imaju drugačiji oblik i strukturu.

“Ovo nije najveći predator među dinosaurima kog znamo. Tiranosaurus, karhadontosaurus i gigantosaurus iz doba krede su veće životinje.”, objašnjava Kristof Hendriks i dodaje: “Sa lobanjom od 115 centimetara, Torvosaurus gurneyi je ipak jedan od najvećih mesoždera u svojoj epohi i aktivan predator koji je lovio druge veće dinosaure, o čemu svedoče zubi oštri poput noževa od 10 centimetara.” Fosilni dokazi dinosaura u bližem srodstvu ukazuju da je ovaj veliki predator možda već bio prekriven proto-perjem.