Galaktičke bore i starenje galaksija

Koristeći moć svemirskog teleskopa Habl i amaterski naučni projekat Galaksi Zoo, naučnici sa Univerziteta u Portsmutu otkrili da rešetkaste karakteristike galaksija ubrzavaju proces njenog starenja.

Galaktičke bore i starenje galaksija Foto: Wikimedia Commons

Astronomi su našli da je se deo spiralne galaksije sa rešetkastom karakteristikom udvostručio u poslednjih osam milijardi godina – druga polovina istorije univerzuma.

Postdiplomski istraživač Univerziteta u Portsmutu, Tom Melvin predvodio je novo istraživanje kao deo svog diplomskog rada. On i ostatak Galaksi Zoo naučnog tima koristili su klasifikaciju sastavljenu od strane naučnika amatera kako bi izabrali odgovarajuće galaksije za proučavanje širom univerzuma. Svetlost najudaljenije galaksije je putovala osam milijardi godina da bi stigla do nas, što znači da je danas vidimo onakvu kakva je bila pre osam milijardi godina kada je kosmos bio upola mlađi. To omogućava astronomima da proučavaju promene u karakteristikama galaksija tokom vremena.

Mnoge galaksije spiralnog oblika (poput one u kojoj živimo, Mlečnog puta) takođe imaju centralne rešetkaste odlike. Ove strukture su sačinjene od zvezda i spiralnih “ruka” koje se prostiru sa kraja na kraj rešetke.

Melvinova grupa je proučavala kako se delovi spiralnih galaksija koji imaju rešetke menjaju tokom vremena. Otkrili su da je pre osam milijardi godina samo 11% spirala imalo rešetke, ali da se pre 2.5 milijardi godina ova proporcija udvostručila. Danas univerzum sačinjava dve trećine galaksija sa rešetkama. Takođe, što je galaksija masivnija, to je veća šansa da će ovo biti slučaj.

“To je veoma interesantan rezultat koji je ostvaren uz pomoć doprinosa naučnika amatera, koji su opet pomogli najsavremenije istraživanje kada su izdvojili vreme da klasifikuju galaksije u Galaksi Zoo.”

Novi rad takođe potvrđuje da rešetke pokazuju starost spiralnih galaksije i da možda imaju veoma važnu ulogu u gašenju mogućnosti za formiranje novih zvezda. Za neke od najmasovnijih spiralnih galaksija, ovo se dogodilo relativno rano u životu univerzuma.

Doktorka Karen Masters, takođe sa Univerziteta u Portsmutu i naučnik na projektu za Galaksi Zoo je izjavila: “Izgleda kao da su rešetke veoma loše za spiralne galaksije. Kako rešetka raste u galaksiji, tako je manje verovatno da će imati neke novorođene zvezde i galaksija dostiže svoju punu zrelost.”