Krokodili su pametniji nego što smo mislili

Ispostavilo se da krokodili umeju da budu veoma lukavi lovci. Istraživač sa Univerziteta u Tenesiju otkrio je da neki krokodili koriste mamce kako bi ulovili plen.

Krokodili su pametniji nego što smo mislili Foto: Thinkstock

Vladimir Dinets, docent na departmanu za psihologiju, posmatrao je dve krokodilske vrste – indijske i američke aligatore – kako koriste grančice i štapiće kako bi namamile ptice, posebno kada prave gnezda.

Istraživanje je objavljeno u časopisu Etologija, ekologija i evolucija. Dinetsovo istraživanje je prvi izveštaj u kojem se navodi korišćenje alata od strane nekog reptila, kao i prvi poznati slučaj da grabljivica koristi svoje mamce u skladu sa sezonskim ponašanjem plena – pravljenje gnezda.

Dinets je prvi put posmatrao ovakvo ponašanje 2007. godine kada je uočio krokodile koji leže duž ivice jezera u Indiji, a koji su imali grančice i štapiće na svojim njuškama. Ovakvo ponašanje je dovelo ptice u zabludu da pomisle kako štapići slobodno plutaju po vodi, terajući ih da ih ugrabe kao materijal za gnezdo. Krokodili su mirovali satima, da bi skočili istog trenutka kada bi se neka ptica približila.

Da bi potvrdio sumnju da je obmana grančicama, način na koji pametnog lova, Dinets i njegove kolege su izveli sistematska posmatranja reptila godinu dana na četiri mesta u Luizijani. Dve lokacije su imale ptice koje grade gnezda na zemlji, a druge dve nisu. Naučnici su posmatrali značajno uvećan broj aligatora koji „izlažu“ granje na svojim njuškama od marta do maja, kada je vreme pravljenja gnezda ptica koje žive tamo. Značajno otkriće je da su reptili na lokacijama gde se ptice gnezde na zemlji, imali štapiće na njuškama tokom i nakon sezone gneždenja, dok su na lokacijama gde se ptice ne gnezde na zemlji reptili koristili mamce samo tokom sezone gneždenja.

„Ova studija menja pogled na krokodile.“ rekao je Dinets i dodao: „Na njih se tipično gledalo kao na letargične, glupe i dosadne životinje, ali danas su nam poznate kao životinje koje imaju metode multimodalnog signaliziranja, napredno roditeljsko staranje i veoma koordinisane grupne lovačke taktike.“

Ova posmatranja mogu značiti da je ovakvo ponašanje rašireno među raznim reptilskim porodicama i takođe bi moglo da nam pomogne da saznamo kako su se krokodilski preci – dinosaurusi – ponašali.

„Naše istraživajne pruža iznenađujući uvid u prethodno nepriznatu kompleksnost ponašanja izumrlih reptila. Ova otkrića su interesantna, ne samo zato što pokazuju koliko je lako potceniti inteligenciju relativno poznatih životinja, nego zato što su krokodili rođaci dinosaurusa i letećih reptila.“ rekao je Dinets.