Kako albatros leti toliko dugo?

Albatros ima poseban ritam letenja uz pomoć koga uspeva da se otisne na neverovatno dugačka putovanja, pokazuje istraživanje objavljeno u Časopisu za eksperimentalnu biologiju.

Kako albatros leti toliko dugo? Foto: Thinkstock

Albatros je jedna od najvećih letećih ptica sa težinom od 11 kilograma i rasponom krila od 3 metra. Ova fascinantna ptica može da bez sletanja preleti oko 16 hiljada kilometara. Kada bi leteo na način na koji leti većina ptica, albatros si trošio previše energije i tokom leta bi izgubio polovinu svoje težine.

Naučnici Univerziteta u Minhenu su otkrili poseban način letenja ove ptice, kojim ona štedi energiju. Oni su istraživali način letenja 20 ptica koje su pratili uz pomoć GPS-a i zaključili da se albatrosi uzdižu u visine, a zatim propadaju i koriste silinu koju dobijaju tokom pada za ponovno uzdizanje. Uz pomoć uzdizanja i spuštanja albatrosi uspevaju da ostanu u vazduhu bez velikog utroška snage.

Naučnicima nije u potpunosti jasno zašto i veliki broj drugih vrsta ptica nije tokom vremena razvio ovakav način letenja. Primera radi, kolibri, čija masa je 98 odsto manja od mase albatrosa, mora da napravi 70 pokreta krilima tokom sekunde, dok albatros može jako dugo da ostane u vazduhu bez mahanja krilima. Inače, zbog “neekonomičnog” letenja, kolibri tokom dana mora da pojede hranu u količini koja je tri puta veća od njegove mase.