Mnogo složenije nego što smo mislili: Kakve oči ima morska zvezda?

Ako ste mislili da morske zvezde nemaju oči, prevarili ste se. Objašnjavamo vam na koji način ove simpatične životinje koriste svoje čulo vida.

Mnogo složenije nego što smo mislili: Kakve oči ima morska zvezda? Foto: Shutterstock

Ukoliko niste puno razmišljali i istraživali o morskim zvezdama, verovatno biste rekli da one uopšte nemaju oči. Međutim, iako nisu vidljive na prvi pogled, oči morskih zvezda se nalaze na krajevima njihovih krakova. Morske zvezde mogu imati i do 50 očiju smeštenih na svojim udovima. Ipak, naučnici dugo vremena nisu znali kako one mogu da im služe.

Imajući u vidu da su morske zvezde prilično jednostavne životinje koje nemaju mozak, njihove oči su takođe jednostavne. Upravo zbog toga naučnici nisu verovali da morske zvezde svojim očima mogu da vide bilo šta, navodi World Atlas.

Ipak, istraživanja iz 2014. godine su otkrila da njihove oči mogu da prepoznaju grube slike okoline, što im pomaže da se ne izgube. Ovo otkriće je bilo veoma značajno jer se do tada verovalo da se morske zvezde oslanjaju isključivo na čulo mirisa prilikom kretanja.

Nakon ovih neočekivanih podataka, naše poznavanje i razumevanje ovih simpatičnih bića je napredovalo. Iako se dugo mislilo da su morske zvezde veoma jednostavne životinje koje ne poseduju nikakve kompleksne obrasce ponašanja, sada znamo da njihovo telo i ponašanje mogu biti komplikovani.

Iako su otkrivene pre više od 200 godina, naučnici su dugo zanemarivali proučavanje morskih zvezda jer nisu imali odgovarajuću opremu. Savremena tehnologija je omogućila detaljno proučavanje njihovog čula vida.

Prva saznanja o očima morskih zvezda su potvrdila da su one osetljive na svetlost. Naučnici su zbog toga pretpostavili da morske zvezde na taj način stiču predstavu o svojoj lokaciji i uspevaju da se ne izgube. Do nedavno se verovalo da svojim čulom vida samo mogu da razlikuju svetlost od tame, ali danas znamo da mogu i da vide oblike, iako im je vid slab.

morske-zvezde_161677997Foto: Shutterstock

Oči morske zvezde mogu da formiraju mutne slike kvaliteta oko 200 piksela. Ovo je i više nego dovoljno da im omogući raspoznavanje podvodnih oblika i neometano ketanje. Morske zvezde žive u blizini koralnih grebena pa bi lako mogle da zalutaju na neku od obližnjih peščanih plaža gde bi umrle od gladi. Sada znamo da svojim čulom vida mogu da lociraju koralne grebene, koji su statični i veliki, što im pomaže da ostanu u blizini i osiguraju svoj opstanak.

Naučnici su savremenom tehnologijom uspeli da istraže oči morske zvezde do detalja. Primećeno je da konstrukcija nalikuje očima insekata ili jastoga, ali da ne poseduje sočivo, zbog čega morske zvezde vide mutne slike. Njihovo vidno polje nije široko, ali je dovoljno da mogu da uoče koralni greben. Veruje se da mogu da vide oko 90 centimetara ispred sebe, i to samo preko dana.

U prodaji je majsko izdanje časopisa National Geographic Srbija.