Makaki majmuni umom pokreću ruke avatara

Naučnici Djuk univerziteta su uspeli da nauče makaki majmuna da samo uz pomoć svog uma kontroliše dve virtuelne ruke jednog avatara.

Makaki majmuni umom pokreću ruke avatara Foto: Nicolelis Lab/Duke Center for Neuroengineering

Istraživači su pažljivo posmatrali rad više od 500 neurona majmuna, dok su ih obučavali za rad u virtuelnom okruženju. Majmunima su prezentovane ruke avatara koje su bile napravljene tako da izgledaju slično pravim rukama. Životinje su najpre trenirane da uz pomoć džojstika kontrolišu udove avatara, ali su naknadno naučene i da ih pokreću samo uz pomoć moždane aktivnosti, a bez pokretanja sopstvenih ruku.

Rezultati ovog istraživanja mogu pronaći primenu i u svakodnevnom životu mnogih ljudi. Naučnici naglašavaju da je ovaj eksperiment samo prvi korak u razvijanju veze između uma i protetičkih uređaja koji bi mogli da olakšaju život mnogobrojnim paralizovanim ljudima.

Do sada su delimično već razvijeni načini za povezivanje mozga i protetičkih uređaja, ali su na taj način pacijenti mogli da pomeraju sam jednu ruku.
“Pokreti za koje su potrebne dve ruke, od kucanja na tastaturi do otvaranja konzerve, od suštinske su važnosti za kvalitet života paralizovanih pacijenata. U budućnosti će morati da se razviju načini za stvaranje veze između mozga i pomagala koji omogućavaju pokretanje većeg broja udova”, kaže Migel Nikoelis, profesor neurobiologije na Djuk univerzitetu.

Tokom istraživanja naučnici su posebnu pažnju obratili na neurone koji su se aktivirali dok su majmuni usavršavali pokretanje avatara. Na ovaj način su mogli da zapaze da za pokretanje predmeta nije dovoljan jedan poseban neuron, nego skupovi neurona. Takođe, oni su mogli da uoče koje oblasti mozga su od naročitog značaja za ovakve pokrete, pa ostaje nada da će u budućnosti ova saznanja moći da se primene i na čoveka.

U prodaji je majsko izdanje časopisa National Geographic Srbija.