Najveća konjunkcija Jupitera i Saturna još od srednjeg veka

Najveća konjunkcija Jupitera i Saturna još od srednjeg veka Foto: Shutterstock

Velika konjunkcija Jupitera i Saturna desiće se 21. decembra 2020. godine. Ova konjunkcija nije velika samo zato što su u pitanju dva gasovita džina, već i zato što se ne dešava tako često kao kada su u pitanju konjunkcije nekih drugih planeta, piše sajt Space.com, a prenosi portal Svemir. Ova pojava još se naziva i "Božićna zvezda" ili "Božićni poljubac".

Ove dve planete već nekoliko meseci na nebu prate jedna drugu, tačnije deluje kako, manje sjajni, Saturn prati i približava se Jupiteru. Jupiter je znatno sjajniji od Saturna, a uskoro će se toliko približiti da će se videti u istom vidnom polju dvogleda, pa čak i teleskopa.

Poslednja vellika konjunkcija Jupitera i Saturna

Poslednja ovako velika konjunkcija dve najveće planete Sunčevog sistema dogodila se 1623. godine, tačnije 17. 7. 1623. godine (prema Stellarium-u), dok su obe planete boravile u sazvežđu Rak. One su se tada mogle videti u istom vidnom polju Galilejevog teleskopa. Planete su bile vidljive nisko na nebu nakon zalaska Sunca pa je verovatno sunčeva svetlost delimično ometala posmatranje. Slično će biti i ove godine, ali ćemo imati neki minut više za posmatranje.

Prividna udaljenost Jupitera i Saturna

Tog 21. decembra prividna udaljenost između dve planete iznosiće 6.1 arc min.

Planete su 1. decembra bile udaljene 2.2 stepena, dok je 15. decembra ta udaljenost iznosila svega 0,7 stepeni. Nakon toga će se svake večeri to rastojanje smanjivati za 0.1 stepen, sve do 21. decembra.

Sledeća ovako velika konjunkcija Jupitera i Saturna desiće se 15. marta 2080. godine.

Gde se nalaze Jupiter i Saturn

Trenutno su planete u sazvežđu Strelac, ali će se konjunkcija desiti u sazvežđu Jarac, na samoj granici sa sazveđem Strelac. Magnitude će im iznositi: Jupiter -1,97; Saturn 0,63. Jupiter će biti udaljen od nas 5,925 AJ, a Saturn 10,826 AJ .

1AJ = 149 600 000 km (prosečna udaljenost Zemlja – Sunce).

Toliko će ovaj susret dominirati jugozapadnim nebom 21. decembra da će biti nemogiće ne prepoznati ih na prvi pogled.

Koliko često se dešava konjukcija Jupitera i Saturna

Sirerički period je vreme za koje neko nebesko telo u Sunčevom sistemu završi jednu revoluciju u odnosu na neku zvezdu posmatrano sa Zemlje. Saturnov period je 29,56. godina, dok je Jupiterov 11.86. Kada pomnožimo ova dva broja dobićemo 351,56. Deljenjem ove vrednosti sa razlikom sideričkih perioda dve planete dobijamo 19.76 godina. Dakle, konjunkcije ove dve planete se dešavaju jednom u, otprilike, 20. godina.

Drugim rečima, Jupiteru je potrebno 20 godina ponovo pretekne Saturn, posmatrano sa Zemlje.

Velike konjunkcije Jupitera i Saturna kada je rastojanje na nebeskoj sferi bilo manje od 0,2 stepena desile su se i desiće se: 1623, 1683, 2020, 2080, 2417 i 2477. godine.

Da li Jupiter nekada prolazi tačno ispred Saturna?

Kada Jupiter delimično zakloni Saturnov disk takav događaj nazivamo tranzit, ali kada Jupiter potpuno prekrije Saturn to nazivamo okultacijom. Za jedan jedan naš životni vek ovi tranziti ili okultacije se dešavaju izrazito retko i neće se destiti narednih nekoliko hiljada godina. Prvi sledeći tranzit desiće se 16. februara 7541. godine.

Kako da posmatrate ovu konjunkciju?

Ukoliko imate sreće da večernje nebo 21. decembra bude vedro iznad vaše lokacije moći ćete da posmatrate konjunkciju Jupitera i Saturna golim okom, dvogledom i teleskopom. Planete su sjajne i neće biti problema videti ih nisko iznas jugozapadnog horizonta nakon zalaska Sunca.

Pogledajte i: