Vaša pluća imaju gotovo “magičnu” sposobnost da “poprave” kancerogene mutacije izazvane pušenjem - ali samo ako sa pušenjem i prestanete, tvrde naučnici.

Istraživanje koje će vas motivisati da još danas prestanete da pušite - ako ne želite da dobijete rak! Foto: Shutterstock

Smatralo se da su mutacije koje dovode do raka pluća trajne i da traju i nakon prestanka pušenja.

Ali iznenađujući rezultati, onjavljeni u magazinu Nature, a prenosi BBC, pokazali su da ćelije koje nisu bile oštećene mogu da "poprave" i ostatak pluća. Ti efekti viđeni su čak i kod pacijenata koji su pušili paklu dnevno toko 40 godina.

Hiljade hemikalija u duvanskom dimu oštećuju i mutiraju DNK u ćelijama pluća - polako ih pretvarajući u kancerogene.

Studija je pokazala da se to dešava u plućima pušača i pre nego što dobiju rak.

Veliki broj ćelija uzetih iz disajnih puteva pušača, mutirane su duvanom. Svaka ćelija sadrži i do 10.000 genetskih promena.

"Te ćelije se kao male tempirane bombe u telu koje čekaju da svakog trenutka čekaju da "eksplodiraju" rak", kaže dr Kejt Govers, jedna od naučnica na UCL-u.

Ali mali broj ćelija ipak ostane neoštećen.

Nije jasno kako one izbegnu genetsko oštećenje, ali naučnici kažu da one izgleda "čekaju u nekom bunkeru".

Bilo kako bilo, upravo te ćelije, nakon što osoba prestane sa pušenjem, rastu i smenjuju one oštećene ćelije u plućima.

Kod ljudi koji su ostavili pušenje, čak 40 posto ćelija izgleda isto kao kod ljudi koji nikada nisu pušili.

"Bili smo nespremni za ovakve rezultate", izjavio je za BBC dr Piter Kempbel sa Instituta Sanger. "Otkrili smo da postoji grupa ćelija koja, nekako čarobno, obnavlja sluzokožu disajnih puteva. Ono što nas je najviše prijatno iznenadilo su pacijenti čije su se ćelije nakon 40 godina pušenja, potpuno regenerisale".

Motivacija

Naučnici još moraju da rade na ovom istraživanju, jer su se u ovoj studiji fokusirali samo na glavne disajne organe, a i na one manje, poput alveola.

Svake godine u Velikoj Britaniji otkrije se 47.000 slučajeva raka pluća. Gotovo tri četvrtine izazvano je pušenjem.

I ranije studije su već pokazale da ljudi smanjuju rizik od dobijanja raka pluća gotovo istog dana kada sa prestanu sa pušenjem. Pretpostavlja se da se to dešava jer se izbegavaju mutacije novih ćelija.

"Zaista je motivišuća činjenica da ljudi koji prestanu da puše mogu sebi duplo da pomognu - sprečavajući da se mutacije dalje dešavaju, i time što daju svojim plućima šansu da se regenerišu", kaže dr Rejčel Orit iz britanskog Centra za istraživanje raka.