Da li je Bocvana kolevka čovečanstva?

Prostrano, drevno močvarno područje smešteno u severnoj Bocvani, koje je nekada bilo puno života a sada njime preovladava pustinja, možda predstavlja dom iz kojeg je poteklo svih 7,7 milijardi ljudi, pokazalo je nedavno istraživanje.

Da li je Bocvana kolevka čovečanstva? Foto: Profimedia

Studija, zasnovana na mitohondrijskim DNK podacima više od 1.200 domorodaca s juga Afrike dala je glavnu ulogu toj regiji, u ranoj istoriji čovečanstva pre 200 hiljada godina. Jezero koje je tada bilo najveće afričko jezero iznedrilo je močvarna područja u kojima je naša vrsta živela sledećih 70.000 godina sve dok klimatske promene nisu pokrenule prve migracije.

Odavno je utvrđeno da je Homo sapiens poreklom iz Afrike, odakle se kasnije raselio po svetu.

"Međutim, ono što do ove studije nismo znali bilo je mesto na kojem se nalazi ta domovina", rekla je genetičarka Vanesa Hajs s Instituta za medicinska istraživanja Garvan i Univerziteta u Sidneju, koja je vodila studiju, objavljenu u časopisu Nature.

Najstariji poznati fosili Homo sapiensa otkriveni su u Maroku i stariji su od 300 godina. Nova studija sugeriše da rani pripadnici naše vrste kakvi su bili zastupljeni u Maroku možda nisu ostavili ni jednog pretka koji živi danas, rekli su istraživači.

Klimatski fizičar s Nacionalnog univerziteta Pusan u Južnoj Koreji Aksel Timerman koji je takođe radio na studiji, rekao je da nema kontradikcije između rane lobanje nalik Homo sapiensu otkrivene u severnoj Africi, koja možda potiče od izumrle loze, i predloženog južnoafričkog porekla Homo sapiensa koji je još živ.

Drevno jezero Makgadikgadi počelo je da propada pre otprilike 200.000 godina, stvorivši močvarno područje u kojem su živeli ljudi lovci-sakupljači, rekli su istraživači. Promene u Zemljinoj osi i orbiti uzrokovale su klimatske, kišne i vegetacijske promene koje su pokrenule rane migracije te grupe ljudi, prvo prema severoistoku pre 130 hiljada godina i zatim prema jugozapadu pre 110 hiljada godina, rekao je Timerman.

On tvrdi da njihova studija pruža prve kvantitativne dokaze da su astronomski pokrenute klimatske promene u prošlosti uzrokovale migracije ljudi, što je omogućilo genetsku raznolikost, kulturni, etnički i jezični identitet.

Pogledajte šta vas očekuje u novembarskom izdanju časopisa National Geographic Srbija.