NASA prihvata predloge za lendere koji će transportovati ljude na Mesec

Američka svemirska agencija NASA počela je da prima pridloge za dizajn lunarnog lendera koji će moći transportovati ljude na površinu Meseca.

NASA prihvata predloge za lendere koji će transportovati ljude na Mesec Foto: EPA/Maxim Shipenkov

NASA je poslednji put pozvala komercijalnu svemirsku industriju da pošalje svoje predloge za dizajn lendera do 1. novembra.

Lunarni lenderi za ljude su ključna komponenta Nasinog programa Artemis, incijative koja podrazumeva povratak ljudi na Mesec. Taj projekat bi trebalo da se realizuje za manje od pet godina. Ovi lenderi treba da budu dizajnirani tako da budu deo nove svemirske stanice koju NASA želi da napravi u orbiti Meseca, a zvaće se Gateway. Astronauti će na Gateway da putuju pomoću Nasine buduće rakete pod nazivom Space Launch System ili kraće SLS, a iz stanice će se spuštati na Mjesec.

NASA traži landere koji se sastoje od dva do tri glavna dela. Za fazu spuštanja je važan do koji će spustiti letelicu na površinu Meseca, dok druga faza podrazumeva podizanje astronauta s površine Meseca i povratak u stanicu Gateway. Treća komponenta je poznata kao faza transfera, deo koji može transportovati dva preostala elementa od Gatewaya u orbitu koja je bliža Mesecu, čime će biti olakšan transport svega na površinu Meseca i obrnuto.

Kompanije moraju detaljno da objasne kako će njihov lender stići do Gatewaya. Mogu koristiti komercijalne rakete kao što je Falcon Heavy kompanije SpaceX, buduća raketa kompanije Blue Origin pod nazivom New Glenn ili Nasinu buduću raketu SLS koja će poleteti najranije 2021. godine.

Kada primi sve predloge, NASA će odabrati dva te će te dve kompanije dobiti šansu da naprave lendere i pošalju ih na stanicu Gateway. Jedan lender će imati zadatak za prvu misiju s posadom 2024. godine, a drugi za drugu misiju 2025. godine. NASA ne planira da testira sletanja na Mesec bez posade.

Neke kompanije su već donekle otkrile svoje planove. Lockheed Martin je otkrio dizajn lunarnog lendera koji je baziran na kapsuli Orion, a koju će koristiti Nasini astronauti u kombinaciji s raketom SLS. Džef Bezos je prikazao koncept lunarnog lendera kompanije Blue Origin u maju te tvrdi da razvoj traje već tri godine.