Napravljena najmanja Mona Liza na svetu

Koristeći novu nanotehnologiju, istraživači su napravili minijaturnu reprodukciju čuvenog portreta, veličine svega 30 mikrometara…

Napravljena najmanja Mona Liza na svetu Foto: Džordžija Institut za tehnologiju

Trećinu debljine ljudske dlake velika je najnovija verzija Mona Lize, koju je napravio tim naučnika sa Instituta za tehnologiju u Džordžiji.

Koristeći Mikroskop atomskih sila (MAC), kao i tehniku pod nazivom Termohemijska nanolitografija (TCNL), tim je napravio najmanju kopiju Da Vinčijevog dela ikada.

Svaki piksel veličine 125 nanometara, na ovoj Mini Lizi, predstavlja precizno isplaniran niz hemijskih reakcija. Nova tehnika omogućila je naučnicima da kontrolišu količinu toplote kojoj je izložen svaki piksel i menjanu broj novih molekula koji nastaju na svakoj tački. Više toplote, rezultira stvaranjem većeg broja molekula i svetlijih nijansi sive. Na ovaj način, tim je napravio sićušnu kopiju Da Vinčijevog najpoznatijeg dela, piksel po piksel.

Ova mikroskopska umetnost je u suštini demonstracija tehnike Termohemijske nanolitografije i njene mogućnosti da proizvodi varijacije u koncentraciji molekula na ekstremno malim razmerama, a istraživači veruju da bi TCNL mogla da nađe svoju primenu u različitim granama nanoindustrije i bioinženjeringa.

Proces izrade ove neobične kopije objašnjene je u časopisu Langmuir, a to nije prvi put da se Mona Liza upotrebi u svrhu nauke. Nasa je nedavno reflektovala baš ovaj portret na površinu Meseca koristeći moćni laser najnovije tehnologije.

Izvor: LiveScience