Da li steroidi i lekovi protiv ćelavosti ugrožavaju mušku plodnost?

Naučnici su otkrili evolutivni paradoks u čijem su središtu muškarci koji umanjuju mogućnost ostvarenja potomstva nastojeći da izgledaju što privlačnije.

Da li steroidi i lekovi protiv ćelavosti ugrožavaju mušku plodnost? Foto: Shutterstock

Reč je o uzimanju steroida, tableta za opuštanje i onih koje deluju na smanjenje ćelavosti, a utiču na mušku plodnost, piše BBC.

Ovaj fenomen nazvan je Mossman-Paceyevim paradoksom, po naučnicima koji su ga prvi opisali u stručnoj literaturi.

Uzimanje steroida zbog brže izgradnje mišićne mase ili jednostavno lekova protiv ćelavosti može prilično negativno da utiče na mušku plodnost i prouzrokuje probleme parovima koji žele decu.

"Primetio sam da su neki muškarci koji dolaze na testiranje plodnosti zaista razvijeni. Trude se da izgledaju tako, trude se da izgledaju kao da su 'vrhunac evolucije'. Međutim, u evolucijskom smislu su zapravo vrlo slabi jer, bez izuzetaka, u njihovom ejakulatu nije bilo spermatozoida", kaže Džejms Mosman, profesor na američkom univerzitetu Braun.

Anabolički steroidi oponašaju delovanje muškog hormona testosterona i koriste se za povećanje i jačanje mišića, a njihovi redovni korisnici su bodibilderi.

"Nije li ironično da muškarci odlaze u teretanu kako bi izgledali bolje, jače i privlačnije, uglavnom da bi privukli žene, a nehotice pritom smanjuju svoj reprodukitvni potencijal", kaže Alan Pejsi sa univerziteta u Šefildu.

Steroidi "varaju" hipofizu na način da testisi rade prebrzo, pojašnjavaju naučnici. Žlezde reaguju prekidom proizvodnje dvaju hormona ključnih za proizvodnju sperme - FSH i LH.

Naučnici kažu da se slična situacija događa i među muškarcima koji koriste lekove za sprečavanje opadanja kose. Steroidi uglavnom menjaju način na koji se testosteron metabolizuje u telu i on dokazano može ograničiti gubitak kose, ali nuspojave mogu biti ​​erektilna disfunkcija i smanjena plodnost.

Pejsi upozorava da je oko 90 odsto muškaraca koji su redovno koristili neki oblik anaboličkih steroida sterilno.