Koliko je teška naša galaksija?

Kombinujući podatke, Nasa i Evropska svemirska agencija su, uz pomoć projekta "Gaja" i osmatranja teleskopa "Habl", došle do brojke koja je mnogo preciznija od ranijih pretpostavki.

Koliko je teška naša galaksija? Foto: Shutterstock

Naučnici su izračunali da masa Mlečnog puta iznosi "1,5 triliona solarnih masa u radijusu od 129.000 svetlosnih godina od središta galaksije".

Solarna ili Sunčeva masa je standardna astronomska jedinica kojom se označava masa Sunca, sa kojom se upoređuju mase drugih nebeskih tela.

Pogledajte i Naučnici prvi put snimili gasove koji izlaze iz crne rupe

Tako je masa Sunca 332.946 puta veća od mase Zemlje i 1.047 puta veća od mase Jupitera.

Veliki i pomalo neodređeni raspon mase Mlečnog puta, koji je do sada važio - između 500 milijardi i tri triliona (miliona biliona ili milion miliona miliona) solarnih masa, nastao je kao posledica upotrebe različitih metoda koje su korišćene za merenje raspodele tamne materije.

Saznajte i Kako miriše svemir

S obzirom na neuhvatljivu prirodu tamne materije, koja čini oko 90 odsto galaksije Mlečni put, tim stručnjaka oslanjao se na merenje brzine zbijenih zvezdanih jata, odnosno gustih skupova zvezda, koje kruže oko spiralnog diska galaksije.

Pogledajte i Veliko otkriće naučnika: Mlečni put ipak nije ravan kao što se verovalo

Što je galaksija masivnija, to se zbijena zvezdana jata brže okreću - zbog uticaja gravitacije, navode fizičari sa Univerziteta u Kembridžu.

Preciznije određivanje mase Mlečnog puta omogućiće jasnije razumevanje pozicije te galaksije u kosmološkom kontekstu, odnosno njene veličine unutar beskrajnog prostranstva svemira.