Najzad otkriveno na koji način san pomaže u borbi protiv prehlade

Čini se da je vaša majka bila u pravu: kad ste prehlađeni - san je najbolji lek, a evo i zbog čega...

Najzad otkriveno na koji način san pomaže u borbi protiv prehlade Foto: Shutterstock

Nemački naučnici otkrili su jedan način na koji san popravlja sposobnost tela da se bori protiv protiv prehlade. San, čini se, jača sposobnost određenih imunosnih ćelija tako što poboljšava njihove izglede da se 'prilepe' i eventualno unište ćelije zaražene virusima.

Naučnici su se usmerili na takozvane T ćelije koje se bore s infekcijama. Kada T ćelija uoči virusom zaraženu ćeliju aktivira lepljivu belančevinu integrin koja omogućava da se spoji na tu ćeliju. Naučnici su uspeli da dokažu da manjak sna, kao i duža razdoblja stresa, rezultiraju višim nivoima hormona koji, čini se, blokiraju glavni prekidač koji aktivira lepljive proteine.

Ako želite da vam je imuni sistem u stanju da se izbori protiv napada “osigurajte potreban broj sati za san svake noći i izbegavajte hronični stres”, kaže vođa istraživanja Stojan Dimitrov s nemačkog univerziteta Tubingen.

Dimitrov i njegov tim sumnjali su da određeni hormoni poput adrenalina i noradrenalina ili prostaglandini mogu da otežaju aktivaciju lepljivih belančevina isključivanjem glavnog prekidača.

Otkrijte i Kako vaše telo reaguje na stres?

Kako bi testirali tu hipotezu proučavali su ćelije ljudi zaraženih citomegalovirusom (CMV). T ćelije bi trebalo da tragaju za ćelijama zaraženim CMV-om i da ih uništavaju, ali kad su ljudske T ćelije bile pomešane s hormonima u laboratorijskim uslovima njihova sposobnost aktiviranja lepljivih belančevina se smanjila.

Nakon toga naučnici su proučavali šta se događa kod ljudi. Znajući da se nivoi tih hormona smanjuju tokom sna istraživanjem su obuhvatili deset zdravih dobrovoljaca koji su proveli jednu noć spavajući u laboratoriji i dve nedelje kasnije u budnom stanju čitavu noć u istoj laboratoriji.

Svi dobrovoljci su zaraženi CMV-om. “Regrutirali smo zdrave dobrovoljce seropozitivne na CMV zbog toga što obično imaju visoki broj antigen-specifičnih T ćelija”, kazao je Dimitrov. To je značilo da naučnici neće imati problema da u krvi dobrovoljaca pronađu T ćelije koje su napale CMV, naveo je tim u časopisu Journal of Experimental Medicine.

Pogledajte i Mini-terapija u stresnim situacijama: Disanje u službi osećanja

Tokom noći u kojima su spavali imali su intravenske katetere pa su naučnici mogli da uzmu uzorke krvi bez ometanja sna ispitanika.

Naučnici su uporedili T ćelije prikupljene u noćima kad su ispitanici spavali s onima prikupljenim tokom noći u kojima su bili budni i otkrili, kao što su očekivali, da su nivoi hormona stresa kod dobrovoljaca u noćima kad su spavali bili niži nego u noćima kad su bili budni. Još važnije, T ćelije uzete u noćima kad su ispitanici spavali imale su više lepljivih belančevina za borbu protiv virusa nego one uzete u besanim noćima što znači da su bile moćnije u borbi protiv virusa.

Pogledajte i Topla voda i antibakterijski sapun nisu dovoljni: Zašto većina ljudi pere ruke pogrešno?

Naučnici odavno znaju da manjak sna utiče na imunitet, kaže Luis DePalo s medicinskog fakulteta Icahn u Njujorku.

“Mnoge kliničke studije su pokazale da ljudi koji nemaju kvalitetni ili dovoljno sna imaju veće izglede da se razbole nakon izloženosti virusu", kazao je DePalo.

“Ta studija pokazuje još jedan molekularni put u kojemu dobar kvalitet i kvantitet sna mogu da poduprede imunitet", kazao je DePalo koji nije bio uključen u studiju.