Kreativni atlas: Darvin na Galapagosu

Pacifičko ostrvo Galapagos svoje mesto na mapi naučnih otkrića nalazi zahvaljujući Čarlsu Darvinu i njegovoj teoriji evolucije…

Kreativni atlas: Darvin na Galapagosu Mapa: Stefan Unković

Kada se pomenu ostrva Galapagos, najčešće pomislimo na džinovsku kornjaču, koja može da živi i do 200 godina. Za ovo je, između ostalog, zaslužan Čarls Darvin, koji je svojim istraživanjima zauvek uveo četrnaest vulkanskih ostrva u Tihom okeanu u enciklopediju velikih naučnih otkrića. Čarls Darvin je upravo u ovom arhipelagu postavio svoju osnovnu tezu o sličnostima između pojedinih vrsta, koja će postati osnov teorije evolucije.

Prirodnjak i fiziolog rođen pre nešto više od 200 godina u Šruzberiju u Engleskoj, po završetku studija, 1831. godine, učestvovao je u petogodišnjoj naučnoj ekspediciji broda “Bigl”. Tokom boravka na Galapagosu, Darvin je svojim istraživanjima biljnog i životinjskog sveta doveo u pitanje dotadašnje vladajuće mišljenje da su životinjske vrste nastajale nezavisno jedna od druge.

Proučavajući raznovrsne životinjske vrste na Galapagosu, pogotovo ptice, ovaj naučnik je shvatio da na mnogim mestima, malim i izolovanim ostrvima obitavaju populacije jedinstvenih stvorenja. Uspeo je da dokaže da se ova stvorenja razlikuju od svojih rođaka na drugim mestima i otkrio je da su se zebe na Galapagosu prilagodile sredini tako što su iskoristile činjenicu da tamo živi veoma mali broj drugih vrsta ptica – zebe su evoluirale u 80 različitih tipova, od kojih se svaki adaptirao na određeni način života. Neke su čak postale i grabljivice.

Po povratku u Englesku utvrđeno je da su naizgled različite ptice u stvari varijacije srodnih vrsta. Ove činjenice su bile temelj na kome je Darvin razvio svoju teoriju o prirodnoj selekciji i evoluciji. Njene principe kasnije je temeljno razradio i predstavio u čuvenoj knjizi “O poreklu vrsta” 1859. godine.

Galapagos tako ostaje polazna stanica čuvene teorije evolucije koja i dan danas izaziva diskusije i debate o poreklu i razvoju svih živih vrsta, a ime Čarlsa Darvina se od tog vremena do danas slavi i napada istim intenzitetom.

Izvor: Elementarijum