Biljke su krivci za povećanu smrtnost ljudi tokom ekstremnih vrućina

Kada su ugrožene, zbog naleta visokih temperatura, biljke apsorbuju manje zagađenja iz vazduha, što povećava šansu za respiratorne probleme kod ljudi…

Biljke su krivci za povećanu smrtnost ljudi tokom ekstremnih vrućina Stome na listu paradajza/ Foto: Wikimedia Commons

Dok veliki deo sveta jedva preživljava talas vrućine, nova istraživanja ukazuju na iznenađujućeg krivca za zdravstvene probleme kod ljudi – to su biljke.

Rezultati studije objavljeni u stručnim časopisima iz oblasti atmosferske hemije i fizike kažu da tokom toplotnih talasa, biljke imaju tendenciju da apsorbuju manje zagađenja iz vazduha. To stavlja više ljudi u rizik od razvoja respiratornih komplikacija, što u krajnjem slučaju može dovesti i do smrti.

Stokholmski institut za životnu sredinu sproveo je istraživanje na Univerzitetu u Jorku u Velikoj Britaniji, koje ispituje ulogu biljaka u smanjenju zagađenja vazduha apsorbujući ozon.

Ozon štiti Zemlju od štetnih kozmičkih zraka u atmosferi, ali kada zagađenje potiče sa površine Zemlje, tada predstavlja osnovnu komponentu smoga i može iritirati respiratorni sistem kod ljudi.

Ozon na tlu nastaje zbog fotohemijskih oksidacija ugljen-dioksida, metana i različitih isparljivih organskih jedinjenja, kada se nađu u prisustvu azotnih oksida (koji obično nastaje od izduvnih gasova vozila i industrijskih gasova).

U normalnim uslovima, biljke apsorbuju ozon kroz stome – male otvore u listovima, ali tokom toplotnih talasa, biljke imaju tendenciju da zatvore stome, kako bi smanjile gubitak vode. Što je zemljište suvlje, to biljke više štede vodu, zatvarajući stome.

Kada se to dogodi, smanjuje se i apsorpcija ozona, što dovodi do njegovog gomilanja u vazduhu.

Lisa Emberson i njene kolege ustanovili  su da je smanjenje apsorpcije ozona od strane biljaka doprinelo broju od 460 dodatnih smrtnih slučajeva kod ljudi u Velikoj Britaniji za vreme vrelog leta 2006. godine.

Naučnici su primetili da biljke apsorbuju i do 20 odsto ozona proizvedenog na površini zemlje, što ukazuje na potrebu za boljim razumevanjem uloge koju vegetacija ima u aerozagađenju. Ozon takođe deluje kao gas staklene bašte, tako da biljke verovatno igraju ključnu ulogu u regulaciji klime.

Ljudi koji su najviše izloženi riziku od uticaja ozona su oni sa postojećim kardiovaskularnim i respiratornim problemima, uključujući astmatičare i srčane bolesnike. Takvi pojedinci moraju izbegavati napore za vreme visokih temperature i suvog vremena.

Izvor: National Geographic News