Koji period je bio najgori za život u ljudskoj istoriji?

Trenutno živimo u najsigurnijem vremenu u ljudskoj istoriji. Naravno, "snažna politika" se vratila, a mnogi od najvećih problema na planeti i dalje ostaju nerešeni. Ipak, relativno gledano, druga decenija 21. veka je sjajno vreme da budete živi.

Koji period je bio najgori za život u ljudskoj istoriji? Foto: Profimedia

Ali koje je bilo najgore vreme za život? Ovo pitanje je slučajno pokrenula nedavna istorijska studija koja pokušava da shvati kako se promenio evropski monetarni sistem nakon pada Zapadnog rimskog carstva. Istraživači su tražili dokaze o zagađenju od prerade srebra u ledenim jezgrima duboko u evropskim Alpima. Tako su naišli na sve vrste uvida u prirodne katastrofe i klimatskih promena tokom vekova.

Jedna stvar je bila jasna: vek nakon 536. godine je bio prokleto, bedno vreme za život. "To je bio početak najgoreg perioda za život, a 536. godina je možda i najgora godina", kaže tvorac studije Majkl Mekkormik, srednjovekovni istoričar na Harvardu.

Ova era je bila mračna, ne zbog krvavih ratova i pakosnih bolesti, već zbog ekstremnih vremenskih prilika koje su dovele do širenja gladi. Neki od dokaza ukuazuju na "vulkansku zimu", kada su pepeo i prašina izbačeni erupcijom vulkana zaklonili Sunce "misterioznim oblakom".

Niko nije siguran koji vulkan je krivac za ovakvu zimu, ali već dugo vremena mnogi naučnici sumnjaju na vulkan Ilopangu u Salvadoru. Međutim, ova nova studija ukazuje da je krivac erupcija vulkana na Islandu, jer ledeno jezgro u Evropi sadrži vulkansko staklno koje je hemijski slično česticama pronađenim širom Evrope i Grenlanda.

Bez obzira na vulkan, njegovi efekti su bili široko rasprostranjeni. U Kini je sneg padao tokom leta, a suše su pogodile Peru. U međuvremenu, galski anali govore o "neuspešnosti hleba 536. godine". Čini se da nije postojao ugao Zemlje koji nije trpeo posledice velikog, vulkanskog oblaka. Prokopije, vizantijski istoričar, takođe je pisao o strahu i gladi uzrokovanom od maglovitog pomračenja Sunca.

Mini ledeno doba takođe je izazvalo mnogo društvenih problema. Neki istraživači tvrde da su posledice erupcije vulkana iz 536. godine bile toliko duboke da su rušile carstva. Kao što je primećeno u studiji iz 2016. godine, u veku nakon vulkanske erupcije mogao se videti pad Persijskog carstva, pad Istočne rimske imperije, politički preokreti u Kini i mnogi drugi slučajevi krvavih društvenih previranja u Evroaziji.

Sve u svemu, grozno vreme za život.