Naučnici otrkili da prilikom začeća varnice lete na sve strane

Svetlost se koristi ponekad kao metafora za život, ali život i svetlost nisu samo poetički povezani. Naime, naučnici su otkrili da kada spermatozoid dodirne jajnu ćeliju, desi se pravi vatromet svetlosti.

Naučnici otrkili da prilikom začeća varnice lete na sve strane Foto: Shutterstock

Istraživači sa Univerziteta Nortvestern načinili su ovo zapanjujuće otkriće 2011. godine kada su videli ono što nazivaju "varnicama cinka", u trenutku koncepcije kod miševa. A 2017. godine je usledilo još neverovatnije otkriće kada je tim istraživača zapazio istu stvar u ljudskim jajnim ćelijama.

Od sazrevanja u zdravo jaje do razvoja u embrion, jajne ćelije se oslanjaju na cink tokom ovih najvažnijih funkcija. Istraživanje iz 2014. godine pokazuje da svaka jajna ćelija čoveka sadrži 8.000 odeljka cinka, od kojih svaki sadrži milion cinkovih atoma. Kada se spermatozoid spoji sa jajnom ćelijom, jajna ćelija odjedom oslobađa atome cinka. Ispod fluorescentnog senzora istraživača ovo izgleda kao mikroskopska verzija vatrometa. Spektakl traje oko dva sata nakon koncepcije.

Saznajte i Kako reaguje ljudsko telo tokom seksa? (VIDEO)

Ovo saznanje je i neverovatno korisno. Veličina ovih eksplozija mnogo govori naučnicima o održivosti embriona koje će proizvesti jajna ćelija. Za ljude koje prolaze kroz skupa i emocionalna iskušenja vantelesne oplodnje, ovo je velika vest, jer trenutno manje od polovine tretmana vantelesne oplodnje rezultira rađanjem.

"Ako imamo sposobnost unapred da vidimo koje jaje je dobro, a koje nije, znaćemo koji je embrion pogodan za upotrebu. Na taj način izbegavamo puno negativnih emocija i postižemo trudnoću mnogo brže", kaže koautorka istraživanja doktorka Iv Feinberg.