Naučnici otkrili ostatke drevnih kontinenata ispod leda na Antarktiku (VIDEO)

Naučnici su pronašli ostatke drevnih kontinenata koristeći podatke sa satelita za mapiranje gravitacionog polja. Ujedno su otkrili i ključne geološke osobine Zemljine litosfere - čvrste, spoljne školjke planete koja se sastoji od kore i gornjih ploča.

Naučnici otkrili ostatke drevnih kontinenata ispod leda na Antarktiku (VIDEO) Foto: Shutterstock

"Ove gravitacione fotografije unapređuju našu sposobnost za proučavanje najmanje razjašnjenog kontinenta na Zemlji, Antarktika", kaže koautor Fausto Feraćoli, naučni rukovodilac geologije i geofizike na britanskom istraživanju Antarktika.

Pogledajte i: Neobuzdani Antarktik

Veći deo podataka je došao sa satelita Evropske svemirske agencije za proučavanje gravitacionog polja i kretanja okeana (GOCE). Satelit je krstario oko planete između 2009. i 2013. godine, a zadatak mu je bio da izmeri povlačenje gravitacionog polja Zemlje u jedinstvenim detaljima. Satelit GOCE je pre pet godina nekontrolisano ušao u Zemljinu atmosferu i raspao se u blizini Folklandskih ostrva u južnom delu Atlantskog okeana. Srećom, svi njegovi podaci su sačuvani.

Tim naučnika je uspeo pomoću ovih podataka, zajedno sa seizmološkim podacima planete, da izgradi trodimenzionalne ilustracije tektonskig ploča Zemlje, čak i za područja zakopana ispod kilometara leda na Antarktiku.

Otkrijte i: Lepota ispod leda

"Na istočnom Antarktiku vidimo uzbudljiv mozaik geoloških karakteristika koji otkriva osnovne sličnosti i razlike između kora ispod Antraktika i drugih kontinenata sa kojima je bio spojen do pre 160 miliona godina", kaže Feraćoli.

Takođe su otkriveni kratoni (stabilni delovi kontinentalne kore) koji su posebno zanimljivi, jer čine najstarije jezgro Zemljine litosfere, stoga mogu da se proučavaju kako bismo otkrili ranu istoriju Zemlje.