Vesti

Put u neistraženo područje svemira: NASA šalje letelicu do Sunca!

Foto: Shutterstock

Alati

Veličina slova: Decrease font Enlarge font
emailPošalji prijatelju

Nakon što je spustila robota na Mars i poslala sonde pored drugih planeta, NASA je spremna da lansira svemirsku letelicu do zvezde s kojom svi živimo - Sunca.

Solarna sonda Parker biće lansirana s Kenedijevog svemirskog centra u Kejp Kanaveralu u subotu. Biće to početak misije s ciljem rešavanja zagonetki koje astrofizičare zbunjuju već 60 godina.

Parker će biti prva letelica koja će dosegnuti Sunčevu atmosferu, koronu. Površini Sunca prići će na 6,1 miliona kilometara, sedam puta bliže nego što joj se približila bilo koja druga letelica.

Parker će prvo krenuti prema Veneri, Suncu drugoj najbližoj planeti i iskoristiti njenu gravitaciju kako bi se približila najsjajnijoj zvezdi našeg sistema.

Otkrijte i Koje je boje Sunce?

Kruženje oko Venere sondu će usmeriti na put kojim će se Suncu početi približavati u novembru. U sledećih sedam godina Parker bi trebalo 24 puta da okruži planetu i postupeno se približiti Suncu.

Tokom misije letelica će provoditi naučna istraživanja u opasnom području intenzivne vrućine i solarne radijacije, objavila je NASA. Čak i s udaljenosti od 6,1 miliona kilometara, sonda će biti dovoljno blizu za ispitivanje kako solarni vetar ubrzava iz podzvučne u nadzvučnu brzinu.

Saznajte i Šta bi se dogodilo kada bi Sunce odjednom nestalo?

Letelica će se kretati brzinom od 200 kilometara u sekundi.

NASA se nada da će joj Parker pomoći da stekne znanja o funkcionisanju zvezda i prikupi podatke kojima će se unaprediti vremenska prognoza na Zemlji.

Takođe, nada se da će otkriti mnoge od Sunčevih tajni poput one o tome zašto je korona, suprotno onome što bi se očekivalo po zakonima fizike, toplija od same Sunčeve površine.

Primarni naučni cilj misije je praćenje kako se energija i toplina kreću koronom i istraživanje šta to ubrzava solarni vetar i solarne energetske čestice. Naučnici odgovore na ta pitanja traže 60 godina, ali nisu mogli da ih istraže sve dok nije razvijena tehnologija koja bi letelici omogućila termalnu zaštitu.

Pogledajte i Šta "radi" Sunce? (VIDEO)

Parker će imati 12 centimetara debeli toplotni štit, napravljen uglavnom od ugljenika, koji bi trebao podneti temperaturu višu od 1.300 stepeni Celzijusovih i intenzivnu radijaciju.

Ovo je prva letelica Nase nazvana po naučniku, astrofizičaru Eugeneu Parkeru koji je život posvetio proučavanju Sunca.

"Solarna sonda ide u dosad neistraženo područje svemira", izjavio je Parker nedavno.

"Vrlo je uzbudljivo što ćemo napokon Sunce moći da pogledamo izbliza. Siguran sam da će biti iznenađenja. Uvek ih ima", dodao je.

I Evropska svemirska agencija planira da lansira sondu do Sunca, u oktobru. Iako su ova dva projekta razvijena nezavisno, očekuje se njihova bliska saradnja u budućnosti.

Izvor: Hina

Pogledajte šta vas očekuje u decembarskom izdanju časopisa National Geographic Srbija.