Vesti

Pigmenti bakterije: Naučnici otkrili koja boja je najstarija na svetu

Foto: Profimedia

Alati

Veličina slova: Decrease font Enlarge font
emailPošalji prijatelju

Naučnici veruju da su otkrili najstariju boju na svetu.

Istraživači su otkrili pigmente, koje je proizvela prastara mikroskopska cijanobakterija, nakon što su izvadili komade 1,1 milijardi godina starog morskog crnog škriljca duboko ispod peska Sahare u Mauritaniji, prema istraživanju objavljenom u naučnom časopisu PNAS.

Naučnici su rekli da su pigmenti "najstarija biološka boja" i da je više od pola milijarde godina stariji od pređašnjih sličnih otkrića.

"Svetloružičasti pigmenti molekularni su ostaci hlorofila koje su proizveli fotosintetski organizmi nastanjeni u prastarom okeanu koji je odavno nestao", rekla je Nur Guneli, naučnica s australijskog nacionalnog univerziteta (ANU) koja je pronašla molekul tokom istraživanja u sklopu doktorske studije.

Istraživači su razbili stene stare milijardu godina u prah i iz njih izvukli i analizirali molekule prastarih organizama.

Najlepše boje Zemlje: 10 prizora koje nikad nećete zaboraviti

Ostaci su u rasponu od krvavocrvene do jarkoljubičaste u svom koncentrisanom obliku, a svetloružičaste kad su razređeni, rekli su naučnici.

"Precizne analize prastarih pigmenata potvrđuju da je sićušna cijanobakterija dominirala osnovom lanca ishrane u okeanima pre milijardu godina, što pomaže u objašnjenju zašto u to doba životinje nisu postojale", rekao je Guenell.

Stene je pre desetak godina na univerzitet poslala naftna kompanija koja je tražila naftu u Sahari.

Znate li i Koji je grad najstariji na svetu?

"Svaka stvar ima boju i boje nas vraćaju u početke vremena. Ispravniji termin kojim bi se opisalo otkriće bio bi da je to najstarija organska biološka boja", rekao je Johen Broks, nemački naučnik na ANU i viši istraživač koji sarađuje na toj studiji.

To znači da su naučnici pronašli molekul s biološkim pigmentom star više od milijardu godina, a koji je sačuvan do danas.

On je rekao da je to jednako kao kad bismo nakon 100 miliona godina pronašli ostatke kože dinosaursa s još netaknutom bojom životinje.

"Činjenica da takav pigment može da preživi tako dugo vremena izaziva u nama radoznalost i čuđenje", rekao je Broks.

Pogledajte šta vas očekuje u decembarskom izdanju časopisa National Geographic Srbija.