Noćna vizija u avijaciji: Kako piloti vide u mraku?

Kako bi izbegao česte noćne opasnosti kao što su centralna slepa tačka, noćne iluzije i prilagođavanje jakim svetlima, pilot koji leti noću mora neprekidno da skenira nebo fokusirajući se na svoj periferni vid.

Noćna vizija u avijaciji: Kako piloti vide u mraku? Foto: Shutterstock

Noćna vizija je od posebne važnosti za pilote koji lete u večernjim časovima. Prema navodima Američke optometrijske asocijacije “vizuelna oštrina može biti smanjena na 20/200 ili manje, boja se gubi, plavo-zelena svetlost će biti svetlija, a crvena boja će biti pojačana. Mogu se javiti problemi sa noćnom kratkovidošću, percepcija dubine je degradirana, a prisutna je i centralna slepa tačka.”

Saznajte i Zašto je potrebno uključiti "avionski režim" prilikom leta avionom?

Avion predstavlja pokretno telo koje može da se kreće oko bilo koje svoje osovine (ose). U toku letenja u vazdušnom prostoru sila gravitacije se menja i na avion i organizam pilota dejstvuje u različitim pravcima, što nije u skladu sa iskustvima koje je on stekao na zemlji, izazivajući kod pilota greške u percepciji i pojavu iluzija. U svakodnevnoj letačkoj praksi svi piloti na neko vreme doživnjavaju ovu pojavu.

Kako se oko pomera iz jakog, odnosno svetlog okruženja u tamnije, štapićaste ćelije u oku se postepeno u potpunosti prilagođavaju tamnom osvetljenju. Tokom i nakon ovog perioda privikavanja, osetljivost štapićastih ćelija na svetlost se dramatično povećava. Zbog dužine vremena potrebnog za potpuno prilagođavanje mračnom okruženju u kokpitu, piloti koji lete noću se pripremaju satima unapred i izbegavaju izlaganje jakom svetlu pre bilo kog noćnog leta.

Otkrijte i Kako putnički avion može da nestane tek tako?

Ceo proces adaptacije se menja kada pilot uđe u dobro osvetljenu oblast ili je privremeno izložen jakom svetlu. Preokret/de-senzibilacija ljudskog oka traje samo nekoliko sekundi, što dovodi do privremenog slepila nakon izlaganja jakim izvorima svetlosti, a onda i mnogo duži period privikavanja na tamnije okruženje u kokpitu - to je i razlog zbog kojeg se za osvetljenje kokpita koristi crveno svetlo ili bela svetla sa malim intenzitetom. Specijalno osvetljenje omogućava pilotima da se najpre prilagode mračnijem kokpitu tokom noći.

POGLEDAJTE I:

Let od osam minuta: Ovo je najkraća međunarodna avio-linija

Zašto su letovi avionom danas duži nego pre 50 godina?

Kako snažni vetrovi mogu da utiču na sletanje aviona (VIDEO)

Kako snažni vetrovi mogu da utiču na sletanje aviona (VIDEO)



bonus video
ostavite komentar
Inicijalizacija u toku...
U prodaji je avgustovsko izdanje časopisa National Geographic Srbija.