Izumrla vrsta gigantskog guštera dobila ime po Džimu Morisonu

Najveći biljojed među gušterima ikada, dobio je ime u čast frontmena grupe The Doors, najčuvenijeg muzičkog „Kralja guštera”...

Izumrla vrsta gigantskog guštera dobila ime po Džimu Morisonu Foto: Endži Foks, Državni prirodnjački muzej u Bebraski, Univerzitete Nebraska-Linkoln

Praistorijski gušter, dugačak 182 centimetra, koji je pre oko 40 miliona godina živeo na prostoru severoistočne Azije, dobio je ime po slavnom frontmenu grupe The Doors, Džimu Morisonu.

Tim paleontologa analizirao je fosil ovog džinovskog gmizavca i otkrio da je zajedno sa biljojedima i mesožderima živeo u epohi Eocen, čiji početak označava pojava prvih modernih sisara.

Barbaturex morrisoni, kako je pravo ime ovog reptila, zahvaljujući visokoj temperaturi narastao je do prosečne veličine većine sisara koji su živeli u to vreme.

Za razliku od savremenih guštera, kao što su iguana i agama, koji su dosta manji, a često se mogu naći i na jelovniku mnogo većih predatora, ovaj gušter se sa svojih 27 kilograma uspešno borio za hranu protiv sisara, a smatra se da je najveći biljojed među gušterima koji su ikad postajali.

„Gmizavci i sisari danas koegzistiraju širom planete, a ono što je interesantno za Kralja guštera jeste da je on bio ogroman biljojed koji se takmičio sa ostalim biljojedima među sisarima”, objašnjava za BBC Rasel Sičon, profesor na Univerzitetu u Ajovi.

Vodeći istraživač, Džejson Hed sa Univerziteta Nebraska-Linkoln, veruje da će njegovo istraživanje pokazati koliko su klimatski uslovi iz tog perioda pomogli reptilu da poprimi džinovske dimenzije.

„Ne možete i potpunosti razumeti evoluciju modernog ekosistema ukoliko prvo ne proučite onu prethodnu”, objašnjava doktor Hed. „Odlaskom u prošlost pomoću fosilnih zapisa, možemo pronaći jedinstvene podatke o poreklu modernih ekosistema”.

Barbaturex na latinskom znači bradati budući da su stručnjaci otkrili da je gušter imao kreste ispod vilice zbog čega je delovalo kao da ima bradu, a drugi deo naziva morrisoni je u čast frontmena Džima Morisona, koji je bio fasciniran reptilima i šamanizmom.

„Slušao sam Dorse tokom istraživanja. U njihovoj muzici pominju se reptili i drevna mesta, a Džim Morison je bio Kraj guštera, pa se tako sve složilo”, istakao je Hed.