Letnja nauka: Kako hlor ubija bacile u bazenu

Koliko smo zapravo bezbedni kada se brčkamo u bazenima i šta je pravi krivac za crvenilo u očima…

Letnja nauka: Kako hlor ubija bacile u bazenu Foto: Thinkstock

Uskoro počinje letnja sezona, a samim tim otvoriće se bazeni, na kojima će mnogi potražiti spas od visokih temperatura. Međutim, s obzirom da ogroman broj ljudi koji se svakog dana nađe u ovoj zajedničkoj „kadi“, letnje opuštanje zapravo podrazumeva brčkanje u rasadniku virusa, bakterija, gljivica i drugih mikroorganizama koji izazivaju neugodne, a često i opasne infekcije.

Kako bi se sprečilo da ovi idealni letnji rashlađivači postanu potencijalne septičke jame, oslanjamo se na dezinfekcionu moć hlora, koji se početkom prošlog veka koristio najpre kao prečišćivač vode za piće. Zajedno sa filtracijom i drugim sanitarnim metodama, hlorisanje bazenske vode, koje je počelo da se primenjuje oko 1920. godine, pospešilo je sprečavanje mnogih bolesti koje bi se na bazenu mogle pokupiti.

Magično sredstvo za dezinfekciju

„Hlor je hemijski dezinfekcioni rastvor širokog spektra koji uništava patogene bakterije zaslužne za sve infekcije dobijene na bazenima“, izjavila je Meri Ostrovski, iz Američkog saveta za hemiju.

Kada se hlor – nekad u prahu, tečnom stanju ili u svom elementarnom obliku (gas) – doda u vodu, nastaje takozvani „slobodni hlor” ili hipohlorična kiselina, koja vešto ubija razne viruse i bakterije poput salmonele i ešerihije koli.

Ključna stvar koja hipohloričnu kiselinu pravi pogubnom za mikrobe jeste njeno neutralno naelektrisanje. Dok zidovi ćelija oko bakterija imaju mrežu negativnog naelektrisanja, čime odbijaju druge negativno naelektrisane čestice u vodi, hipohlorična kiselina je u stanju da probije ćelijske zidove patogena i na taj način ih uništi.

„Proteini su najsnažniji molekuli ćelije”, ističe Ostrovski za LiveScience. „Oni su uključeni u sve telesne funkcije ljudi, a isto tako i bakterija. Kada jednom uništite proteine, uništavate i mogućnost bakterije da preživi, a upravo to se dešava kada se hipohlorična kiselina nađe unutar ovih izazivača raznih bolesti”.