Naučnici najzad otkrili zbog čega su bubašvabe neuništive

Insekti koji kod većine ljudi izazivaju gađenje, mogu da prežive gotovo sve teške uslove, a naučnici su sada otkrili u čemu je tajna njihovih “supermoći”...

Naučnici najzad otkrili zbog čega su bubašvabe neuništive Foto: Shutterstock

Bez obzira kakvo mišljenje o njima imate, mora se priznati da su bubašvabe zaista nešto posebno. Otkinite im par nogu i one će ponovo izrasti. Ostavite im nekoliko mrvica keksa na tepihu i one će nestati iste sekunde. Izložite ih fekalijama, bakterijama i drugim patogenima i one će ostati zdrave zahvaljujući antibioticima koje same proizvode. Imaju skoro natprirodan osećaj mirisa. I povrh svega, mogu jesti apsolutno sve, preživeti u brutalnim uslovima i smejati se pred najtežim instekticidima.

Pitate se odakle im sve te supermoći? Novo istraživanje tvrdi da se odgovor krije u njihovim genomima.

Pogledajte i Buba koja živi na najdubljem mestu na planeti

Naime, naučnici sa Akademije nauka u Šangaju su senkvencirali genome američke bubašvabe i otkrili gene koji ove insekte čine super prilagodljivim.

Ispostavilo se da bubašvabe imaju masivni genom, a DNK objašnjava zbog čega su ženke toliko plodne.

Saznajte i Zašto je tako teško uhvatiti bubašvabu?

Naime, kada su pod stresom, ženke mogu da izlegnu neoplođena jaja koja će se izleći u procesu koji se naziva partenogeneza (embrionalno razviće organizma iz neoplođene jajne ćelije) iliti “devičanska reprodukcija”. Tim kineskih stručnjaka, na čelu sa doktorkom Šuaji Zan, otkrio je gene koji objašnjavaju kako se ovo događa.

Bubašvabe takođe mogu da prežive užasne povrede. One imaju snažnu sposobnost regeneracije ekstremiteta, a tim je takođe pronašao gene koji se kriju u osnovi ovog procesa.

Njihov DNK takođe objašnjava i njihove štetne navike.

Pogledajte i Čudo prirode: Neverovatan izgled insekta (VIDEO)

“Bubašvabe uglavnom žive u vlažnim i nehigijenskim područjima i posebno vole fermentaciju hrane, tako da imaju brojne mogućnosti da budu izložene mikrobima i patogenima”, napisao je tim u saopštenju. Ipak, bubašvabe imaju dodatne gene vezane za hemorecepciju i miris.

Ovi insekti su stvorili sofisticirane načine da se bore sa svojim prljavim okruženjem. Njihove ćelije reaguju na infekciju bakterija i gljivica tako što izbacuju antimikrobne peptide koji ulaze u hemolimf - sekret koji izađe kada zgazite bubašvabu.

Nestvarne boje i tekstura: Oči u oči sa minijaturnim insektima

Osim toga, bubašvabe imaju prirodne mehanizme detoksifikacije, a rezultati studije mogu pomoći da se možda u budućnosti pronađe bolji način da se ove štetočine ubiju, sugerišu kineski naučnici.

Pogledajte šta vas očekuje u majskom izdanju časopisa National Geographic Srbija.