Pre nego što je odleteo na jednogodišnju misiju u svemir, američki astronaut Skot Keli imao je isti DNK kao njegov brat blizanac. Međutim, to više nije slučaj, potvrdila je NASA.

Neverovatan rezultat Nasinog eksperimenta sa blizancima: Boravak u svemiru menja DNK! Foto: AP/Pat Sullivan

Nakon godinu dana provedenih u svemiru, američkom astronautu Skotu Keliju delimično je izmenjen DNK, saopštila je NASA. Naime, čak sedam odsto njegovih gena nije se vratilo u prvobitno stanje pre nego što je odleteo na jednogodišnju misiju.

Skot i njegov brat blizanac Mark Keli, takođe astronaut, bili su deo Nasinog eksperimenta čiji je cilj bio da utvrdi šta se tačno dešava sa telom nakon godinu dana provedenih u svemiru.

Oktijte i Kako je Skot Keli video Zemlju tokom proteklih šest meseci?

Skot je na Međunarodnoj svemirskoj stanici bio od marta 2015. do marta 2016, dok je za to vreme Mark bio na Zemlji.

Deset timova predstavilo je preliminarne rezultate prošle godine, a ove godine su oni i potvrđeni, što je i sam Skot saznao iz medija.

“Šta? Moja DNK se promenila sedam odsto? Ko bi rekao? Ovo su možda i dobre vesti, sada više ne moram Marka da zovem svojim indentičnim bratom blizancem“, našalio se Skot na Tviteru nakon što je saznao za rezultate.

NASA navodi da je boravak od 340 dana u svemiru najverovatnije kod Kelija aktivirao ono što naučnici nazivaju "svemirskim genima".

Pogledajte i Skot Keli: Da, u svemiru postoje drugi oblici života

Naime, zbog boravka u svemiru Skotovi geni pretrpeli su promene usled manjka kiseonika, češćih upalnih procesa i iznenadnih promena u unošenju hranjivih materija. Većina tih promena se po povratku na Zemlju ispravila, međutim neke su izgleda trajnije prirode - gotovo sedam odsto!

Time je utvrđeno da postoje dugotrajne promene u genima, koje bi mogle da budu uzrokovane promenama u imunom sistemu, popravci DNK, manjku kiseonika i povećanim nivoima ugljen-dioksida.

Ovo je, inače, bila ujedno i poslednja misija Skota Kelija, koji je tokom svoje karijere proveo ukupno 520 dana u svemiru.

Pogledajte šta vas očekuje u novembarskom izdanju časopisa National Geographic Srbija.