Najmlađe ostrvo na svetu nastalo je preko noći

Ostrvo, neslužbeno poznato kao Hunga Tonga-Hunga Ha'apai, prema imenima susednih ostrva, trebalo je da potraje tek nekoliko meseci. Međutim, nova istraživanja kažu da će potrajati i do 30 godina

Najmlađe ostrvo na svetu nastalo je preko noći Foto: Profimedia

Krajem decembra 2014. godine, vulkan u podmorju u Pacifičkoj kraljevini Tonga eruptirao je šaljući paru, pepeo i rastopljene stene visoko u vazduh. Nivo pepela dizao se do devet kilometara visine, preusmeravajući letove. Kada se pepeo konačno spustio u januaru 2015, novo ostrvo, visoko oko 120 metara, izronilo je između dva starija ostrva.

Novonastalo ostrvo, neslužbeno poznato kao Hunga Tonga-Hunga Ha'apai, prema imenima susednih ostrva, trebalo je da potraje tek nekoliko meseci. Međutim, nova istraživanja kažu da će potrajati i do 30 godina, piše NASA.

Hunga Tonga-Hunga Ha'apai je prvo ostrvo ovog tipa koje je nastalo u savremenoj satelitskoj eri, što daje naučnicima neverovatnu sliku iz svemira njegovog ranog života i evolucije. Nova studija pruža uvid u dugovečnost i eroziju koja oblikuje nova ostrva. Razumevanje tih procesa moglo bi takođe da pruži uvid u slične procese u drugim delovima Sunčevog sistema, uključujući Mars.

Pogledajte i Lepote ostrva starog tri miliona godina skrivene iza guste džungle

"Vulkanska ostrva su neka od najjednostavnijih oblika zemljišta", izjavio je autor istraživanja Džim Gavrin, glavni naučnik NASA-inog Godardovog svemirskog centra za letove u Grinbeltu, Meriland. "Naš interes je da izračunamo koliko se krajolik menja s vremenom, naročito volumen, koji se samo nekoliko puta merio na drugim takvim ostrvima. To je prvi korak za razumevanje stope i procesa erozije i dešifrovanje zašto je ostrvo preživelo duže nego što je većina ljudi očekivala. "

Ovo je treće vulkansko ostrvo, popularno nazvano surtseyan, u posednjih 150 godina koje je nastalo i traje više od nekoliko meseci. Surtsej je ostrvo koje je počelo da se formira tokom slične podmorske erupcije nedaleko od obale Islanda 1963. godine.

Od nastanka ostrvo je praćen mesečnim, satelitskim posmatranjima visoke rezolucije, i to optičkim senzorima i radarom koji vide kroz oblake. Upozoreni na vulkansku erupciju pomoću NASA-inog Rapid Response programa, Garvin i njegovi kolege usmerili su satelite na posmatranje ostrva čim se završila erupcija. Koristeći ovu sliku, istraživački tim je napravio trodimenzionalne karte topografije ostrva i proučavao menjanje obala i volumena iznad nivoa mora.

Tim je izračunao dva moguća scenarija koja utiču na životni vek ostrva. Prvi je slučaj ubrzane erozije abrazijom talasa, koja bi destabilizovala konus u šest do sedam godina, ostavljajući samo kopneni most između dva susedna i starija ostrva. Drugi scenario pretpostavlja sporije stope erozije, koje ostavljaju konus netaknutim oko 25-30 godina.

Pogledajte i Ostrvo kao iz epske fantastike

Najdramatičnije promene na ostrvu dogodile su se u prvih šest meseci. U početku, novo ostrvo bilo je relativno ovalno i spojeno sa susednim ostrvom na zapadu. Međutim, do aprila analiza satelitskih slika otkrila je da se njegov oblik dramatično promenio.

U maju, jugoistočnu ivicu zida unutašnjeg kratera isprali su talasi, otvarajući jezero prema okeanu. U tom trenutku Garvin i Slejbek pomislili su da je ovo kraj ostrva. Ali do juna, satelitski snimci pokazali su da je formiran peščani sprud, zatvarajući krater. Dok je ostrvo nastavilo da se razvija, do kraja 2016. godine bilo je stabilnije.

Pogledajte i Život na najnaseljenijem ostrvu na svetu

Ostrvo takođe može pomoći istraživačima da shvate vulkanske karakteristike na Marsu koje izgledaju slično.

"Sve što saznamo o onome što vidimo na Marsu temelji se na interpretaciji fenomena Zemlje", rekao je Garvin. "Mislimo da su se na Marsu dogodile erupcije u vreme kada su postojala područja trajne površinske vode. Možemo iskoristiti ovaj novo ostrvo i njegovu evoluciju kao način testiranja da li bilo koje od ostrva na Marsu nudi dokaze okeanske okoline".

Izvor: Express.hr

U prodaji je septembarsko izdanje časopisa National Geographic Srbija.