Geni koji su„krivi“ za predivne šare na krilima leptira

Koristeći tehniku preuređivanja gena, naučnici su izolovali dva gena koja igraju glavnu ulogu u bojenju krila leptira

Geni koji su„krivi“ za predivne šare na krilima leptira Foto: Profimedia

Postoji otprilike 20.000 vrsta leptira širom sveta, a svaka je prepoznatljiva po jedinstvenim krilima (s prugama, različitim kombinacijama boja, različitim tipovima šara).

Naučnici su dugo pretpostavljali da su kompleksne šare proizvod jednako komplikovane serije gena, ali nova istraživanja sugerišu da to možda nije slučaj.

U dve srodne studije, koje su objavljene u časopisu Proceedings of the National Academy of Sciences, istraživači su identifikovali samo dva gena koja igraju ključnu ulogu u izgledu krila.

Saznajte i Naučnici otkrili mutaciju gena koja leptiru omogućava savršenu kamuflažu

Da bi otkrili kako ovi geni funkcionišu, naučnici su koristili sistem za uređivanje gena CRISPR-Cas9. Ova tehnika funkcioniše kao par genetskih makaza, zahvaljujući kojima su istraživači onemogućili dva gena kod različitih vrsta kako bi videli koji će efekat imati na krila leptira.

„Upustva za bojenje krila su zapisana u genetskom kodu. Brisanjem nekih instrukcija, možemo da utičemo na to koji deo će reći obojite leptira broj dva u crveno, a broj jedan u crno“, kaže Oven Mekmilan, zoolog sa Instituta za tropska istraživanja Smitsonijan.

Pročitajte i 9 zanimljivosti o leptirima koje niste znali

Rezultati jedne od novih studija, koautor McMillan, pokazuju koliko jedan od kontrolnih gena, poznat kao VntA, kontroliše bojenje. Leptiri sa onemogućenim genima su izgledali daleko drugačije od ostalih leptira, a boja koja se pojavljivala na krilima je bila umrljana i nejasna. Takođe, neka od karakterističnih obeležja su nestala. Čini se da WntA postavlja bazu za dizajn krila u čauri, dok su leptiri još uvek gusenice.

Ako VntA postavlja linije za krila, onda je gen optix četkica za boju koja ih popunjava, kaže NIkolas Vejd za Njujork Tajms. U drugoj studiji, istraživači su demonstrirali u nekoliko vrsta da je onemogućeni gen kriv što je boja kod mnogih leptira nestala.

8 dana neverovatne metamorfoze: Kako nastaje leptir? (VIDEO)

Istraživači planiraju da proučavaju u budućnosti oba gena kako bi videli kako su se razvijali i došli do svoje trenutne uloge u kreiranju krila leptira.

U prodaji je septembarsko izdanje časopisa National Geographic Srbija.