Zašto su neki afrički lavovi bele boje?

Neki lavovi imaju krzno svetlijih nijansi, a pritom ne mislimo na albino lavove. O čemu je reč?

Zašto su neki afrički lavovi bele boje? Foto: Profimedia

Kad pomislimo na lava, kralja svih životinja, obično ga zamišljamo kao moćnog predatora zlatnih nijansi i s velikom grivom. Ali nisu svi lavovi iste boje. Tako na primer, boja nekih lavova u Nacionalnom parku Kruger varira od svetlosmeđih do maltene potpuno zlatno-belih nijansi, dok je krzno nekih njihovih rođaka iz Kenije i Tanzanije u rasponu od svetlosmeđih do tamnobraon tonova?

Zašto su neki afrički lavovi bele boje? Glavni krivac je genetska mutacija, a moramo napomenuti da oni nisu potpuno bele boje, već su u pitanju svetlobraon nijanse, kaže genetičarka Lesli Lajons sa Univerziteta u Misuriju.

Pogledajte šta se dogodi kad lav ukrade GoPro kameru (VIDEO)

Mnogi dolaze u zabludu misleći da su to u stvari albino lavovi, ali to nije istina. Pravi albino lavovi ne mogu da uopšte proizvode pigment što rezultira potpuno belom bojom.

Ovaj beli gen može lavove dovesti u nepovoljan položaj: na primer, predatori mogu da budu uočljiviji kad se prikradaju plenu, kaže Bun Smit, istraživač velikih mačaka. Ako lavovi vremenom ne mogu uspešno da love, beli genom jednostavno izbledi, ali to ne znači da se nikad više neće pojaviti, piše američki National Geographic.

„Samo zato što nije vidljiva ne znači da nije u genomu“, kaže Smit. Ukoliko mužjak i ženka nose isti recesivni gen, neobična boja može da se pojavi i kod mladunčenta, iako prilično retko.

Nakon 119 godina otkrivena tajna ljudoždera: Morbidna oralna higijena lavova iz Nacionalnog parka Cavo

Lajons primećuje da je ovaj recesivni gen prisutniji u područjima gde se pare lavovi u bliskom srodstvu, poput centra Ngorongoro u Tanzaniji.

Griva

Boja grive takođe može da varira od svetlobraon, pa do crne boje. Iako je boja grive takođe genetski predodređena, faktori u okruženju takođe igraju važnu ulogu.

Uobičajeno, lavovi proizvode više melanina u određenim okolnostima: kad proizvode više testosterona, kad su bolje nahranjeni, kad nisu pod toplotnim stresom.

Lavice s grivom su čest prizor u delti Okavango u Bocvani

Pročitajte i Da li su lavovi zaista hrabri?

Čak i ženke pokazuju više naklonosti ka dužim, tamnijim grivama verovatno zato što je to znak višeg nivoa testosterona i boljeg zdravlja.

Pogledajte šta vas očekuje u novembarskom izdanju časopisa National Geographic Srbija.