Istraživači su došli do formule koja će im olakšati utvrđivanje maksimalne brzine svake životinje na planeti.

Najnovije istraživanje: Naučnici sada mogu precizno da odrede brzinu svake životinje Foto: Profimedia

Gepardi važe za najbržu kopnenu životinju na svetu i mogu da razviju brzinu od 112 km/h. S druge strane, galapagoske kornjače su skoro iste veličine kao gepardi, ali najveća brzina koju mogu da dostignu jeste 273 m/h. Iako je nekako logično da se najveće životinje kreću brže, ne možemo uvek da se držimo tog pravila.

Saznajte i Koja je najbrža životinja na svetu?

Prethodno istraživanje je pokazalo da najbrže životinje nisu ni najveće ni najmanje, već da su srednje veličine poput geparda. Čak i s tim saznanjem, načnici su imali velikih poteškoća da bez posmatranja njihovog kretanja predvide koliko neka životinja može da bude brza. Ovo je poseban problem naučnika koji istražuju izumrle vrste poput dinosaura, ali i problem za upoređivanje brzine životinje u letu ili trčanju ili u plivanju.

S istim problemom se susrela Mirijam Hirt, ekološkinja iz nemačkog Centra za integrativno proučavanje biodiverziteta kad je želela da izračuna brzinu životinja. „Došla sam do maksimalne brzine slona od 600 km/h,što naravno nije tačno. Afrički slonovi mogu da razviju brzinu od 40 km/h“, kaže Mirijam.

Nakon proučavanja podataka o kretanju životinja, Mirijam i njene kolege uključujući Ulriha Brosa, ekologa sa Univerziteta u Gutingenu, odlučili su da naprave novu tehniku procenjivanja brzine životinja.

„Videla sam slične obrasce, pa sam znala da mora da postoji neka osnova koja leži ispod obrasca,“kaže Mirijem. Ispostavilo se da polaznu stvar predstavlja vreme koje je potrebno životinji za ubrzanje, objavljeno je u časopisu Nature Ecology&Evolution.

Iznenađujući rezultati istraživanja: Najbrži letač u životinjskom carstvu je...

Ubrzanje zavisi od telesne težine životinje i načina kretanja (trčanje, letenje, plivanje). Veće životinje iscrpe svoje mišiće brže dok ubrzavaju, pa tako ispada da su mnogo brže životinje srednje veličine kao što je gepard. Ova dva faktora objašnjava 90 odsto razlika u brzini životinja, saglasni su istraživači.

Tim planira da nastavi da unapređuje svoju metodu dodajući još neke faktore poput temperature. Takođe žele da ispitaju model koji predviđa koje brze životinje love sporije.