Da li geni imaju nacionalnost?

Na tribini Centra za promociju nauke, zakazanoj za petak, 19. april, ugledni stručnjaci diskutovaće o ovoj temi…

Da li geni imaju nacionalnost? Foto: Thinkstock

Nakon izuzetne posećenosti naučnopopularnih tribina o produženju života, CERN-u, tamnoj strani svemira i prolasku komete pored Zemlje, Centar za promociju nauke ovog meseca organizuje tribinu na temu „Da li geni imaju nacionalnost?“. U razgovoru učestvuju ugledni i zanimljivi gosti koji, u ovom sastavu, do sada nisu govorili na jednom mestu: prof. dr Aleksandar Trbović, dr Biljana Stojković, dr Predrag J. Marković i Dejan Ilić.

Sa ubrzanim razvojem genetike i osvajanjem sasvim novih tehnologija u dešifrovanju gena i genoma, u poslednjoj deceniji došlo je do izvanrednih prodora u evolucionoj biologiji. Prateći pojedine genske markere, evolucionisti su danas u stanju da pogledaju duboko u prošlost i sagledaju predačke linije, migracije i same početke vrste Homo sapiens, od najstarijih zajedničkih predaka do savremenih naroda.

Međutim, uporedo sa novim spoznajama, DNK tehnologije otvaraju i nova pitanja, od kojih su neka posebno popularna na Zapadnom Balkanu. Naime, mediji poslednjih godina učestalo prenose nepotpune, a ponekad i sasvim netačne informacije o tome od kojih drevnih etniciteta potiču savremeni narodi, što može izazvati gotovo dramatične posledice. Međutim, da li se zaista, uz gensko nasleđe svakog pojedinca, u genetičkom vremeplovu vide i današnje političke grupe kao što su narodi ili nacije?

Kako bi pitanje osvetlili, učesnici će razgovarati o tome šta su uopšte geni, kao i šta je genom, a šta haplogrupe? Kako se geni čitaju i šta se u njima vidi? Šta zaista govore delovi Y hromozoma i mitohondrijalne DNK o poreklu ljudi? Šta se krije iza medijskih napisa o genetskom poreklu pojedinih naroda? Da li su narodi samo istorijsko-društveni konstrukt ili za koncept nacije postoji i biološki osnov? Šta su uopšte narodi i nacije? Da li postoji nacionalni gen?

Tribina će biti održana u petak, 19. aprila 2013, u Velikoj sali Studentskog kulturnog centra, sa početkom u 18 časova. Ulaz je slobodan.

Učesnici:

Prof. dr Aleksandar Trbović, Medicinski fakultet, Beograd
Dr Biljana Stojković, Biološki fakultet, Beograd
Dr Predrag J. Marković, Institut za savremenu istoriju, Beograd
Dejan Ilić, izdavačka kuća “Fabrika knjiga”

Moderator:

Slobodan Bubnjević, urednik komunikacija CPN

U prodaji je majsko izdanje časopisa National Geographic Srbija.